Με αλλαγή στρατηγικής και συντονισμένες πιέσεις στους οφειλέτες θα επιδιώξει το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) να βελτιώσει, εντός του 2024, την εισπραξιμότητα των χρεών προς τον ΕΦΚΑ το ύψος των οποίων έχει αυξηθεί στα 47,55 δισ. ευρώ.
Στη διάρκεια του 2023 τα χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία έχουν περάσει στο ΚΕΑΟ, αυξήθηκαν κατά 1,9 δισ. ευρώ, ενώ δεν φαίνεται να έχει επιδράσει η μείωση του χρόνου της παραγραφής των οφειλών από τα 20 στα 10 χρόνια.
Το πρόβλημα με τα χρέη προς τα Ταμεία είναι διπλό καθώς προέρχεται τόσο από τα παλαιά χρέη, όσο και από τα νέα. Από την έκθεση του ΚΕΑΟ προκύπτει ότι το 64% των χρεών είναι παλαιά χρέη, καθώς προέρχονται από το 2013 και πίσω.
Σε ό,τι αφορά στα νέα χρέη, το πρόβλημα καταδεικνύεται από τον κίνδυνο απώλειας της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, περισσότερων από 400.000 ασφαλισμένων, οι οποίοι δεν καταβάλουν έγκαιρα τις τρέχουσες εισφορές τους.
Προκειμένου να αντιμετωπίσει τη δύσκολη αυτή κατάσταση, το ΚΕΑΟ αποφάσισε να αλλάξει στρατηγική και να ασκήσει ισχυρότερες πιέσεις στους οφειλέτες προκειμένου να εισπράξει τα παλαιά χρέη, αλλά και να αναγκάζει τους επαγγελματίες να καταβάλουν έγκαιρα τις τρέχουσες εισφορές τους.
Στόχος οι οφειλέτες και όχι τα χρέη
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΚΕΑΟ η νέα τακτική του ΚΕΑΟ που θα εφαρμοστεί το 2024, θα προβλέπει τη στοχοποίηση των οφειλετών και όχι των οφειλών. Μέχρι τώρα, το ΚΕΑΟ στοχοποιεί κάθε οφειλή χωριστά και όχι το σύνολο των οφειλών ενός οφειλέτη, τακτική η οποία αποδεικνύεται ατελέσφορη, καθώς κάποιοι οφειλέτες έχουν περισσότερα από ένα Μητρώα Οφειλέτη, έχοντας περισσότερες από μία οφειλές προς τον ΕΦΚΑ.
Όπως σημειώνεται στην έκθεση, στο χαρτοφυλάκιο του ΚΕΑΟ περιλαμβάνονται πολλαπλά Μητρώα οφειλετών – μη μισθωτών που έχουν τόσο οφειλές στους επιμέρους τέως Φορείς (π.χ. ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ κλπ.) όσο και οφειλές από το 2017 και μετά προς τον e-ΕΦΚΑ.
Με τον τρόπο αυτό, ο αριθμός των οφειλετών είναι μικρότερος από τον αριθμό των συνολικών οφειλών, δεδομένου ότι ένας επαγγελματίας μπορεί να είναι οφειλέτης του ΕΦΚΑ για περισσότερες από μία κατηγορία οφειλών.
Όμως, από φέτος, όλα τα χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία ομαδοποιούνται ανά οφειλέτη και η διεκδίκησή τους θα γίνεται με βάση τον ΑΦΜ του οφειλέτη. Στον ΑΦΜ κάθε οφειλέτη θα ομαδοποιηθούν όλοι οι επιμέρους Αριθμοί Μητρώου Οφειλέτη (ΑΜΟ), που έχουν εκδοθεί και, έτσι, οι εισπρακτικές υπηρεσίες του ΚΕΑΟ θα κυνηγούν έναν ΑΦΜ αντί για δύο, τρεις ή τέσσερις ΑΜΟ.
Η προθεσμία των 20 ημερών
Συγχρόνως, στους οφειλέτες με ληξιπρόθεσμα χρέη θα δίδεται προθεσμία 20 ημερών να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους, πριν το ΚΕΑΟ προχωρήσει σε αναγκαστικά μέτρα εναντίον τους. Θα εφαρμόζονται ενιαίες διαδικασίες για το σύνολο των οφειλετών, οι οποίες θα κλιμακώνονται ανάλογα με την περίπτωση και την απόκριση αλλά και το ιστορικό και το προφίλ του οφειλέτη.
Στον οφειλέτη που έχει εκκρεμή χρέη θα αποστέλλεται η Ατομική Ειδοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών με την οποία ενημερώνεται ότι η οφειλή του έχει μεταφερθεί στο Κ.Ε.Α.Ο. και ότι, αν δεν ανταποκριθεί εντός 20 ημερών με εξόφληση ή διακανονισμό, θα ξεκινήσει η διαδικασία της αναγκαστικής είσπραξης.
Για τις περιπτώσεις που οι οφειλέτες είναι εγγεγραμμένοι χρήστες στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κ.Ε.Α.Ο. οι προσκλήσεις και οι Ατομικές Ειδοποιήσεις αποστέλλονται ηλεκτρονικά μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και είναι προσβάσιμες στην ιστοσελίδα του e-Ε.Φ.Κ.Α.
Η αποστολή των ειδοποιήσεων γίνεται και μέσω ταχυδρομείου με συστημένη επιστολή, οι οποίες θεωρούνται ως κοινοποιημένες μετά την παρέλευση 15 ημερών από την αποστολή.
Τα αναγκαστικά μέτρα
Κατόπιν, οι υπηρεσίες του ΚΕΑΟ θα εντοπίζουν τους οφειλέτες που δεν ανταποκρίθηκαν εντός 20 ημερών από την παραλαβή της Ατομικής Ειδοποίησης για την τακτοποίηση της οφειλής τους και θα ξεκινά η λήψη των αναγκαστικών μέτρων.
Πριν τη λήψη των αναγκαστικών μέτρων, οι οφειλέτες αξιολογούνται από τις υπηρεσίες και δημιουργείται το προφίλ του καθενός με πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα του Κ.Ε.Α.Ο., τη διασύνδεση με το Μητρώο της Γ.Γ.Π.Σ., τα στοιχεία του Γ.Ε.ΜΗ. και άλλους φορείς.
Στη συνέχεια καθορίζεται ο βαθμός εισπραξιμότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής, με συγκεκριμένα κριτήρια τα οποία είναι:
- Το ύψος της οφειλής: ανάλογα με το ύψος της οφειλής επιλέγεται και το κατάλληλο είδος μέτρου
- Η συμπεριφορά του οφειλέτη: Αξιολογείται η στάση του οφειλέτη σε σχέση με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του π.χ. η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε μήνα εύλογου ποσού έναντι της οφειλής ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη, κάτι που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη υπέρ του οφειλέτη για όσο χρόνο διαρκεί η συμπεριφορά αυτή.
- Η παλαιότητα της οφειλής: στο πλαίσιο της αξιολόγησης του οφειλέτη, εξετάζεται το χρονικό σημείο δημιουργίας των οφειλών, προκειμένου να εκτιμηθεί αν οφείλονται στην οικονομική κρίση ή την εκ συστήματος αφερεγγυότητα του οφειλέτη.