Η θέσπιση νέου νομοθετικού πλαισίου με το οποίο επαναπροσδιορίζεται η στόχευση του συστήματος αξιολόγησης στο Δημόσιο, ενώ ταυτόχρονα συνδέεται ευθέως η αξιολόγηση της απόδοσης με τους στόχους σε επίπεδο προϊσταμένων, συζητήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο που συνεδρίασε χθες υπό την προεδρία του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Κατά τη συνεδρίαση εγκρίθηκε, επίσης, το Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2022, στο οποίο περιλαμβάνονται εμβληματικές μεταρρυθμίσεις και έργα για την ποιότητα ζωής, ενώ έγινε και αποτίμηση του κυβερνητικού έργου σε μια χρονιά που ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε «παραγωγική», καθώς μέσα στο 2021 ψηφίστηκαν 112 νομοσχέδια, ενώ από τον Ιούλιο του 2019 έχουν ψηφιστεί 256 νομοσχέδια.
Στόχος
Σύμφωνα με την κυβερνητική ανακοίνωση, το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση τη απόδοσης, τη στοχοθεσία και το κοινό πλαίσιο αξιολόγησης που παρουσίασε ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, επιδιώκει τη δημιουργία «αποτελεσματικού, αντικειμενικού και, κυρίως, ρεαλιστικού και απολύτως εφαρμόσιμου συστήματος αξιολόγησης», την αξιοποίηση των ετήσιων σχεδίων δράσης και τη διασύνδεσή τους με τη διοικητική στοχοθεσία σε επίπεδο προϊσταμένων, ώστε να αποτελούν την κύρια παράμετρο αξιολόγησης των προϊσταμένων και τη διαμόρφωση αναπτυξιακών πλάνων και εστιασμένων εκπαιδευτικών δράσεων με στόχο τη βελτίωση της ατομικής και της οργανωσιακής απόδοσης του υπαλλήλου και την αποτελεσματικότητα της ομάδας.
Οσον αφορά στη στοχοθεσία, επιδιώκει διάκριση της διοικητικής στοχοθεσίας από την πολιτική στοχοθεσία του επιτελικού κράτους, διαμόρφωση προτυποποιημένων και ομαδοποιημένων σε συγκεκριμένες κατηγορίες στόχων με βάση τα Περιγράμματα Θέσεων Εργασίας, αλλά και διαφάνεια και λογοδοσία με ανάρτηση των στόχων σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα (stoxothesia.gov.gr), προκειμένου οι καθ’ ύλην αρμόδιοι προϊστάμενοι να τους επιλέγουν, να τους ποσοτικοποιούν και να τους επικαιροποιούν βάσει εστιασμένων δεικτών μέτρησης αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας διοικητικών υπηρεσιών.
Πολιτική συμμετοχής
Σε ό,τι αφορά το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης, επιδιώκεται ενσωμάτωση της λογικής της ποιότητας στην καθημερινή λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς και ανάπτυξη πολιτικών συμμετοχής των υπαλλήλων στη βελτίωση του τρόπου λειτουργίας των δημοσίων οργανώσεων.
Σύμφωνα με τη νομοθετική αποτίμηση του νομοθετικού έργου, την οποία παρουσίασε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, από τα 256 νομοσχέδια που ψηφίστηκαν από τον Ιούλιο 2019, τα 31 ψηφίστηκαν το 2019, το 2020 ψηφίστηκαν 113 και το 2021 ψηφίστηκαν 112.
Σε διαρκή μείωση βρίσκονται οι διαδικασίες επείγοντος και κατεπείγοντος, οι οποίες εφαρμόζονται σε απολύτως εξαιρετικές και διαρκώς μειούμενες περιπτώσεις.
Συγκεκριμένα, από τον Ιούλιο 2019 ψηφίστηκαν 3 επείγοντα νομοσχέδια, εκ των οποίων 1 το 2021 έναντι 7,11 ετησίως κατά την περίοδο 2015-2019. Από την αρχή της κυβερνητικής θητείας ψηφίστηκαν 8 κατεπείγοντα νομοσχέδια, εκ των οποίων 1 το 2021, έναντι 4,22 ετησίως κατά την περίοδο 2015-2019.
Τροπολογίες
Σημαντικά μειωμένος σε σχέση με την περίοδο 2016-2018 είναι και ο αριθμός των υπουργικών τροπολογιών, που αναγνωρίστηκε όμως ότι παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Την ίδια στιγμή, οι εκπρόθεσμες τροπολογίες που ήταν «κανόνας μέχρι και το 2020», «έχουν καταστεί πλέον η απόλυτη εξαίρεση, ενώ εδώ και μήνες δεν υφίστανται καν». Συγκεκριμένα, οι υπουργικές τροπολογίες ήταν 285 κατά μέσο όρο ετησίως κατά την περίοδο 2016-2018, το 2020 ήταν 192 και το 2021 ανήλθαν σε 213..
Το ποσοστό των εμπρόθεσμων υπουργικών τροπολογιών ήταν 27,3% κατά μέσο όρο ετησίως κατά την περίοδο 2016-2018, 42,7% το 2020 και 88,7% το 2021.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ
– Διάκριση της διοικητικής στοχοθεσίας από την πολιτική στοχοθεσία του επιτελικού κράτους
– Διαμόρφωση προτυποποιημένων και ομαδοποιημένων σε συγκεκριμένες κατηγορίες στόχων με βάση τα Περιγράμματα Θέσεων Εργασίας
– Διαφάνεια και λογοδοσία με ανάρτηση των στόχων σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα
– Στο Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης επιδιώκεται ενσωμάτωση της λογικής της ποιότητας στην καθημερινή λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών