Η καταπολέμηση των συνεπειών της ακρίβειας, ειδικά στα τρόφιμα, είναι ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα όπως με σαφήνεια έχει αφήσει να εννοηθεί ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, παραπέμποντας για περισσότερες λεπτομέρειες στη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων.
Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρχουν και θετικές εκπλήξεις, πέρα από αυτά που σε γενικές γραμμές γνωρίζουμε. Προς την κατεύθυνση αυτή συνηγορεί και η θετική πορεία των εσόδων που στο 5μηνο είναι κατά πολύ πάνω από τον στόχο διευκολύνοντας έτσι με τον τρόπο αυτό τις κινήσεις της κυβέρνησης.
Πριν όλα αυτά αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχουν παραταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 η πρωτοβουλία «καλάθι του νοικοκυριού» και μέτρο του μέγιστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.
Παράλληλα, αναμένεται να δοθεί σήμα για γενικευμένους ελέγχους στην αγορά, με όπλα τα όποια εργαλεία έχει στα χέρια της η Πολιτεία.
Παρατείνεται το Market Pass
Παράλληλα, ως δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η παράταση για το μέτρο του Market pass και πιθανόν να έχει ελαφρά διαφορετικά και διευρυμένα κριτήρια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα στοιχεία της Eurostat ο πληθωρισμός στην Ελλάδα υποχώρησε στο 2,7% τον Ιούνιο, από 4,1% το Μάιο, ενώ στην Ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 5,5%, έναντι 6,1% τον Μάιο.
Τον Ιούνιο του 2022 ο πληθωρισμός είχε φθάσει και το 11,6%. Ωστόσο, με βάση τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, τρόφιμα, αλκοόλ και καπνός καταγράφουν τις υψηλότερες ανατιμήσεις τον Ιούνιο (11,7%, έναντι 12,5% τον Μάιο), ακολουθούμενες από τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (5,5%, σε σύγκριση με 5,8% τον Μάιο), υπηρεσίες (5,4%, έναντι 5,0% τον Μάιο) και ενέργεια (-5,6%, σε σύγκριση με -1,8% τον Μάιο).
Πάντως σύμφωνα με τις προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος στην έκθεσή της για τη Νομισματική Πολιτική, ο πληθωρισμός, βάσει του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, προβλέπεται να διαμορφωθεί (σ.σ.: το 2023) στο 4,3%, δηλαδή σε αρκετά χαμηλότερο επίπεδο από εκείνο του 2022 (9,3%), κυρίως λόγω της καθοδικής πορείας των τιμών των ενεργειακών αγαθών.
Αντιθέτως, τα είδη διατροφής, τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά και οι υπηρεσίες αναμένεται ότι θα συμβάλουν αυξητικά στη δυναμική του πληθωρισμού, λόγω της ανελαστικότητας που εμφανίζουν οι τιμές σε αυτές τις κατηγορίες».