Την αντικατάσταση του τέλους χαρτοσήμου από το ψηφιακό τέλος συναλλαγών εισηγήθηκε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο μετά τις ευρωεκλογές και τον ανασχηματισμό που ακολούθησε.
Όπως είχε γράψει ο ΟΤ παραμονές των εκλογών της 9ης Ιουνίου, η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία αναμενόταν να περιλαμβάνεται στους περίφημους μπλε φακέλους του υπουργικού συμβουλίου.
Σχεδόν ένας αιώνας
Το τέλος χαρτοσήμου, το οποίο επιβλήθηκε πριν από σχεδόν 100 χρόνια, επιβαρύνει πάνω από 500 συναλλαγές και συμβάσεις και αποτελεί ακόμα και σήμερα πηγή αμφισβητήσεων και προστριβών στον φορολογικό έλεγχο, γίνεται ψηφιακό, εκσυγχρονίζεται ενώ παράλληλα σχεδιάζεται η κατάργησή του σε ορισμένες συναλλαγές.
Ο μετασχηματισμός του χαρτοσήμου σε «ψηφιακό τέλος συναλλαγής» είναι έργο που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και γίνεται για πρώτη φορά καθώς πρόκειται για μία δύσκολη μεταρρύθμιση λόγω της πολυπλοκότητας της νομοθεσίας, η οποία χρονολογείται από το 1931!
Το τέλος χαρτοσήμου επιβάλλεται σε μια σειρά συναλλαγών και συμβάσεων όπως δάνεια, μισθώματα (πλην κατοικιών), επιδοτήσεις, οικονομικές ενισχύσεις, διανομή κληρονομιάς, εγγραφές στα βιβλία επιτηδευματιών, με δύο κατά κύριο λόγο συντελεστές, 2,4% και 3,6% (οι βασικοί συντελεστές είναι 2% και 3%, επιβαλλόμενης, όμως, και εισφοράς 20% επί του χαρτοσήμου υπέρ του ΟΓΑ).
Τα χαρακτηριστικά του ψηφιακού τέλους
Σύμφωνα με την εισήγηση του Κωστή Χατζηδάκη, το ψηφιακό τέλος συναλλαγής, θα έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:
αντικαθιστά το σημερινό, απαρχαιωμένο πλαίσιο,
επιβάλλεται μόνο στις συμβάσεις και συναλλαγές που καθορίζονται ρητώς στον νόμο,
αποκλείεται η επιβολή του σε συναλλαγές που υπόκεινται σε άλλους έμμεσους φόρους,
επιβάλλεται σε συναλλαγές, όπου ο ένας τουλάχιστον συναλλασσόμενος είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος ή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα,
ρυθμίζει πολλά ζητήματα που το σημερινό, απαρχαιωμένο πλαίσιο δεν είχε ρυθμίσει με σαφήνεια:
– υποκείμενο της φορολογικής υποχρέωσης
– υπόχρεος προς απόδοση του φόρου
– βαρυνόμενος με τον φόρο
περιέχει ψηφιακή διαδικασία απόδοσης του τέλους,
καταργεί πολλές περιπτώσεις επιβολής χαρτοσήμου,
θέτει ανώτατο όριο φορολογικής επιβάρυνσης για ορισμένες κατηγορίες τέλους συναλλαγής.