Τη βούληση της κυβέρνησης να στηρίξει με αποφασιστικότητα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας των αστικών συγκοινωνιών, επαναβεβαίωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη σημερινή επίσκεψή του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τόνισε μάλιστα πως «η προτεραιότητα αυτή γίνεται ακόμα πιο επείγουσα αν λάβει κανείς υπόψη την πραγματικότητα του κορονοϊού».
Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή της ηγεσίας του υπουργείου και των Διοικήσεων του ΟΑΣΑ, της ΣΤΑ.ΣΥ. και της Ο.ΣΥ., ανακοινώθηκαν τρία άμεσα μέτρα και τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών, με στόχο να αυξηθούν τα δρομολόγια, αλλά και να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες.
«Είναι μη επιτρεπτό για όλους μας, να περιμένουν πολίτες υπερβολικά πολύ χρόνο για να μετακινηθούν εντός της Αθήνας και όταν φτάσει ένα λεωφορείο ή ένας συρμός του Μετρό, να στοιβάζονται εντός των μέσων μεταφοράς, μ’ ένα τρόπο που δημιουργεί περισσότερο συγχρωτισμό απ’ αυτόν τον οποίο μπορούμε να ανεχτούμε σε αυτές τις συγκυρίες. Οι πολίτες δεν ενδιαφέρονται για τις αιτίες των προβλημάτων που εμείς καλούμαστε να διαχειριστούμε», ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός.
Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση θα προχωρήσει άμεσα σε προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών με leasing, σε 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και Ο.ΣΥ. σε ειδικότητες αιχμής, καθώς και σε ενίσχυση της Ο.ΣΥ. με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση, μέσω αναδιάταξης των δρομολογίων της και συνεργασίας με τα ΚΤΕΛ, με ΣΔΙΤ.
Παράλληλα, αποφασίστηκαν τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες, που θα ενταχθούν στο κυβερνητικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης: η αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό, η αγορά επτά συρμών για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό και η προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Για την Αθήνα ο διαγωνισμός θα αφορά στην προμήθεια περίπου 1.000 σύγχρονων οχημάτων. Στόχος είναι η προκήρυξη για τα πρώτα 600 να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Νοέμβριο και τα 300 εξ αυτών να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το τέλος του 2021.
Παράλληλα υπενθύμισε την υποχρεωτική χρήση μάσκας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. «Είναι απολύτως αυτονόητο ότι με τη χρήση της προστατεύουμε τους εαυτούς μας ειδικά σε ένα Μέσο Μαζικής Μεταφοράς. Είναι το ελάχιστο το οποίο μπορούμε να κάνουμε. Και βέβαια υπάρχουν πάντα σχεδιασμοί από το Υπουργείο, αλλά και από τις διοικήσεις των εταιρειών, σε περίπτωση που χρειαστεί τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο να παρθούν επιπρόσθετα μέτρα, ανάλογα και με την πορεία του κορονοϊού, αυτά να ληφθούν, ώστε να διαφυλάξουμε αυτό το οποίο έχουμε καταφέρει μέχρι στιγμής. Να προστατεύσουμε με μεγάλη αποτελεσματικότητα τη δημόσια υγεία, την υγεία όλων των συμπολιτών μας, την υγεία αυτών που είναι εξαρτημένοι -για τις καθημερινές τους μετακινήσεις- από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς», πρόσθεσε.
Στην σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής, ο υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Νίκος Σταθόπουλος, ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ. Γιάννης Γκόλιας, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ Νίκος Αθανασόπουλος, ο πρόεδρος της Ο.ΣΥ. Βασίλης Ξυπολυτάς, ο διευθύνων σύμβουλος της Ο.ΣΥ. Στέφανος Αγιάσογλου, ο πρόεδρος της ΣΤΑ.ΣΥ. Χάρης Δαμάσκος και ο διευθύνων σύμβουλος ΣΤΑ.ΣΥ. Νίκος Χαιρέτας.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε όλους τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που όπως είπε γνωρίζει ότι «και αυτοί καταβάλλουν πολύ μεγάλες προσπάθειες, έτσι ώστε η πόλη να λειτουργεί, αν μη τι άλλο, με ρυθμούς οι οποίοι να είναι αποδεκτοί. Να ζητήσω, όμως, και τη συνεργασία τους, διότι αυτή τη στιγμή κάνουμε αυτό το οποίο μας αναλογεί, που είναι να προχωρήσουμε πολύ γρήγορα σε προσλήψεις νέου προσωπικού, κάτι το οποίο αποτελούσε πάγιο αίτημα όλων των σωματείων εργαζομένων. Πρέπει και αυτοί όμως να μας βοηθήσουν -και να βοηθήσουν συνολικά- το επιβατικό κοινό. Παραδείγματος χάρη -όπως ενημερώθηκα από τον υπουργό- δεν γίνεται να υπάρχουν σήμερα οδηγοί των τρόλεϊ οι οποίοι αρνούνται να οδηγήσουν μπλε λεωφορείο. Θα πρέπει να υπάρχει μία καλή συνεργασία με τους εργαζόμενους, με την απαραίτητη ευελιξία, χωρίς να παραβιάζεται κανένα εργασιακό δικαίωμα». Και τόνισε: «Χρειάζεται να βάλουμε όλοι πλάτη έτσι ώστε να εξυπηρετήσουμε, όσο το δυνατόν καλύτερα, το επιβατικό κοινό της Αθήνας. Να λάβουμε υπόψη τη δύσκολη συγκυρία την οποία περνάμε, έτσι ώστε να εξακολουθεί να λειτουργεί η πόλη». Υπογράμμισε επίσης ότι έχει τεθεί ένα «φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα» που πρέπει να τηρηθεί.
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών- Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ανέφερε μετά την σύσκεψη ότι εκτός από τα τρία άμεσα μέτρα θα γίνουν και τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών, με στόχο να αυξηθούν τα δρομολόγια, αλλά και να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες.
Ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε ειδικότερα τις εξής τρεις άμεσες ενέργειες:
– Πρώτον: Άμεση προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών, με leasing. Ο διαγωνισμός θα είναι στον «αέρα» τον Σεπτέμβριο. Γεγονός που σημαίνει περισσότερα δρομολόγια, περισσότερες θέσεις καθήμενων, λιγότερη ταλαιπωρία, λιγότερη διασπορά του ιού.
– Δεύτερον: 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, σε ειδικότητες αιχμής, με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ.
– Τρίτον: Ενίσχυση της προσφοράς σε δρομολόγια με αναδιάταξη των δρομολογίων της ΟΣΥ και σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ. Έτσι θα ενισχυθεί άμεσα η ΟΣΥ με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση.
Προανήγγειλε επίσης, τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες, που θα ενταχθούν στο κυβερνητικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης:
* Πρώτον: Αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του μετρό.
* Δεύτερον: Αγορά επτά συρμών για τις Γραμμές 2 και 3 του μετρό. «Οι δύο αυτές ενέργειες, επειδή όπως καταλαβαίνετε είναι πιο σύνθετες, απαιτούν περίπου μια τριετία».
* Τρίτον: Προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα για την Αθήνα ο διαγωνισμός θα αφορά στην προμήθεια περίπου 1.000 σύγχρονων οχημάτων. Στόχος είναι η προκήρυξη για τα πρώτα 600 να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Νοέμβριο και τα 300 εξ αυτών να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το τέλος του 2021.
«Οι στόχοι που θέσαμε είναι συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι: Περισσότερο προσωπικό. Περισσότερα και καλύτερα οχήματα. Καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Επισήμανε ότι άμεσα θα γίνει πιο ανθρώπινη η κατάσταση και μεσοπρόθεσμα θα αποκτήσουμε τις αστικές συγκοινωνίες που πραγματικά αξίζουν στους πολίτες, ενώ ευχαρίστησε για άλλη μία φορά τους εργαζόμενους στα μέσα μαζικής μεταφοράς για την καθημερινή τους προσπάθεια.
«Η κατάσταση στα ΜΜΜ είναι δύσκολη και δεν σκοπεύω να την ωραιοποιήσω. Εδώ και ένα χρόνο προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε συσσωρευμένες παθογένειες και την απόλυτη εγκατάλειψη 4,5 ετών. Βέβαια τους πολίτες δεν τους ενδιαφέρει το χθες. Τους ενδιαφέρουν οι λύσεις. Ιδίως σήμερα, που η πανδημία έχει θέσει νέα δεδομένα και νέες απαιτήσεις. Τους τελευταίους μήνες, λοιπόν, κάνουμε μια καθημερινή διαχείριση κρίσης. Την προηγούμενη εβδομάδα, όπως ξέρετε, λάβαμε κάποια έκτακτα μέτρα, ανακαλέσαμε άδειες του προσωπικού και ήδη τα δρομολόγια τις πρώτες μέρες του Αυγούστου έχουν πυκνώσει ξανά. Ιδίως στο μετρό» είπε ο κ. Καραμανλής.
«Γνωρίζω ότι αυτό δεν είναι αρκετό για τους πολίτες. ‘Αρα δεν είναι αρκετό και για εμάς» τόνισε ο υπουργός και προσέθεσε.
«Ο πρωθυπουργός, μάς έκανε την τιμή να μας επισκεφτεί σήμερα στο υπουργείο, κι αυτό επιβεβαιώνει το προσωπικό του ενδιαφέρον και την αποφασιστικότητά του να βρεθούν άμεσα λύσεις. Πολλές φορές το προηγούμενο διάστημα είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω πόσο βαθιά τον ενδιαφέρει να βρεθούν λύσεις. Σήμερα προήδρευσε μιας πολύ γόνιμης σύσκεψης που πραγματοποιήσαμε με τους επικεφαλής των αρμόδιων φορέων. Οι αστικές συγκοινωνίες αποτελούν δημόσιο αγαθό και υποχρέωση μας είναι να τις κάνουμε κάθε μέρα και καλύτερες».
Ο υπουργός Υποδομών σημείωσε ότι οι στόχοι που θέσανε είναι συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι:
· Περισσότερο προσωπικό.
· Περισσότερα και καλύτερα οχήματα.
· Καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη.
Όσον αφορά τον διαγωνισμό για τα καινούργια λεωφορεία ο κ. Καραμανλής είπε ότι η προμήθεια θα γίνει σε δύο φάσεις. «Ο στόχος μας είναι η προκήρυξη για τα πρώτα 600, να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Νοέμβριο, τα 300 εκ των οποίων να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το τέλος του 2021» προσέθεσε.
Ο υπουργός ευχαρίστησε για άλλη μια φορά τους εργαζόμενους στα μέσα μαζικής μεταφοράς για την καθημερινή τους προσπάθεια. «Αυτοί κρατάνε τα μέσα σε λειτουργία. Ακόμα και εν μέσω καραντίνας αυτοί κράτησαν την πόλη ζωντανή» είπε χαρακτηριστικά.
Καταλήγοντας τόνισε πως 11 χρόνια δεν έχουν γίνει προσλήψεις στο μετρό. 13 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στα λεωφορεία. 11 χρόνια δεν έχει αγοραστεί ούτε ένα λεωφορείο. «Σήμερα, οι κατευθύνσεις και οι εντολές που έχει δώσει ο πρωθυπουργός είναι σαφείς. Σπάμε έναν κύκλο υποεπένδυσης μεγαλύτερο των 10 ετών. Επενδύουμε πάνω από μισό δισ. ευρώ στις αστικές συγκοινωνίες του λεκανοπεδίου. Ο άμεσος στόχος είναι να δώσουμε μια ανακούφιση στους πολίτες. Να γίνει πιο ανθρώπινη η κατάσταση. Και ο μεσοπρόθεσμος, να αποκτήσουμε τις αστικές συγκοινωνίες που πραγματικά αξίζουν στους πολίτες. Είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουμε» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Κώστας Καραμανλής.