Ο Αναστάσιος Μαρκουϊζος (Ιαβέρης) μιλά στο Voucher Ergasia για την οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων, με αφορμή τα δύο σεμινάρια που θα δώσει στην Κρήτη.
Ο Ιαβέρης (κατά κόσμο Αναστάσιος Μαρκουΐζος) είναι ένας άνθρωπος που τα λέει έξω από τα δόντια. Πετάει με τέτοιο τρόπο τις λέξεις από το στόμα που σε κολλάει στον τοίχο. Τα λέει όλα ωμά, μιλάει με τη γλώσσα της αλήθειας και ακόμα κι αν αυτό σε ενοχλεί, δεν έχεις παρά να τον παραδεχθείς.
Επί σειρά ετών οδηγός αγώνων με δεκάδες τίτλους και διακρίσεις. Αυτό, βέβαια, λίγη σημασία έχει. Εδώ και πολλά χρόνια έχει αφιερωθεί σε αυτό που λέμε, με απλά λόγια, στο να βγάλει καλούς οδηγούς. Καλούς ανθρώπους που θα γίνουν και καλοί οδηγοί.
Όσοι δεν τον έχετε ακούσει από κοντά σε ένα από τα δεκάδες σεμινάρια που δίνει -αφιλοκερδώς- κατά καιρούς σε όλη την Ελλάδα δεν μπορείτε να καταλάβετε την ορμή με την οποία σου μεταδίδει αυτά που θέλει. Συγκλονιστικά και συνάμα ανατριχιαστικά.
Την Τετάρτη και την Πέμπτη θα βρίσκεται στην Κρήτη. Συγκεκριμένα, την Τετάρτη 15 Μαρτίου 18:00 θα μιλήσει στο Ηράκλειο, στην Αίθουσα Πειραματικού Θεάτρου του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου (Πλαστήρα & Ρωμανού). Η εκδήλωση, πραγματοποιείται με την υποστήριξη της ΜΙΝΕΤΤΑ Ασφαλιστικής και του δικτύου συνεργατών της, σε συνεργασία με τον Δήμο Ηράκλειου και συγκεκριμένα με την Αντιδημαρχία Πολιτικής Προστασίας και Δημοτικής Αστυνομίας. ο ίδιο σεμινάριο Οδικής συμπεριφοράς θα πραγματοποιηθεί, την Πέμπτη 16 Μαρτίου στις 6μ.μ. στα Χανιά στην Αίθουσα Συνεδριάσεων της Συνεταιριστικής Τράπεζας Χανίων (Ελ. Βενιζέλου 28-32), την οποία παραχωρεί η Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων.
Με αφορμή την επίσκεψή του στο νησί και τα δύο σημαντικά σεμινάρια οδηγικής συμπεριφοράς και παιδείας, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί του για αυτό το περίφημο θέμα που, όπως λέει και ο ίδιος με το γνωστό, ωμό, τρόπο του, πρόκειται για γενοκτονία των Ελλήνων. Ο Ιαβέρης μίλησε στο Voucher Ergasia για τους Έλληνες οδηγούς, τη συμπεριφορά τους, την παιδεία, το πρόσφατο τροχαίο με την Πόρσε, την Πολιτεία και τα είπε όλα. Με το πάθος που τον διακρίνει και σε κοκαλώνει.
[blockquote style=”3″]Σύντομο βιογραφικό:
Ο Αναστάσιος Μαρκουϊζος γεννήθηκε στις 23 Ιουνίου του 1940 και από νεαρή ηλικία ασχολείται με τους αγώνες αυτοκινήτου. Εκτός από τις πολλές διακρίσεις, στο ενεργητικό του έχει εκατοντάδες αγώνες που δίνει έως και σήμερα με στόχο την καλύτερη οδική συμπεριφορά. Τα τελευταία 10 χρόνια μέσω σεμιναρίων και συνεντεύξεων, αλλά και των δωρεάν διανεμημένων βιβλίων Οδικής Συμπεριφοράς και Ασφάλειας πολεμάει, όπως ο ίδιος τονίζει, τη γενοκτονία στους ελληνικούς δρόμους.[/blockquote]
– Θα μπορούσαμε να θέσουμε με κάποιους όρους το προφίλ του μέσου Έλληνα οδηγού;
“Ανάγωγος, για να μη πω κάτι χειρότερο. Στο δρόμο δεν κάνει παραβάσεις του ΚΟΚ, αλλά κάνει εγκλήματα. Οχι εξ αμελείας, αλλά εξ αλητείας! Είναι εγκληματίας. Εχει πολύ χαμηλό επίπεδο αυτοεκτίμησης γιατί κάνει κάθε μέρα ό,τι μπορεί για να σκοτώσει τον εαυτό του, να αφήσει τη γυναίκα του χήρα και τα παιδιά του ορφανά. Εσύ, δηλαδή, πως τον χαρακτηρίζεις έναν τέτοιο άνθρωπο;”
– Βλάκα…
“Ακριβώς αυτό. Για να μη πω τίποτα χειρότερο! Αυτή είναι η απάντηση στην ερώτηση. Βλάκας είναι ο Έλληνας οδηγός. Είναι θέμα ανοησίας και όχι οδηγικής ικανότητας. Αν περάσω ένα κόκκινο φανάρι τι θα μείνει από μένα; Τίποτα! Τι θα πουν στη σύζυγο το απόγευμα όταν θα με περιμένει να γυρίσω από τη δουλειά; Αλλά αυτόν τον βλάκα οδηγό που λέω, ο πατέρας του τον έκανε έτσι. Και τον πατέρα του ο παππούς του. Να κάνει τον μάγκα στους δρόμους. Άρα από τι κινδυνεύουμε στους ελληνικούς δρόμους; Από την ηλιθιότητα. Ο ηλίθιος είναι αήττητος”.
– Κι αυτή η ηλιθιότητα, που λέτε, που οφείλεται;
“Στο σπίτι του. Αντέγραψε τον μπαμπά του, τη μαμά του, τον παππού του. Μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον που έγινε πιστή πατικούρα των πρότυπών του, έγινε ίδιος! Και δεν παρεμβαίνει κανένας για να αλλάξει αυτό. Και είμαι σίγουρος πως κάποιος θα μου πει τι κάνει η Πολιτεία για αυτούς τους λεχρίτες. Ναι, αλλά ποιος ψήφισε αυτή την Πολιτεία; Αυτοί που είναι παρτάκηδες τους ψηφίζουν για να πάρουν πίσω κανά ξεροκόμματο. Δεν ψηφίζουν με προτεραιότητες. Θα σου πω το απλό. Τι είναι πιο σημαντικό; Η οικογένειά μου, τα παιδιά μου, οι άνθρωποί μου, η υγεία μου, η αξιοπρέπειά μου. Η ελευθερία μου. Ψηφίζει κανείς με βάση αυτές τις προτεραιότητες;
Ποια είναι η πιο ευτυχισμένη στιγμή του ανθρώπου; Η γέννηση του παιδιού του. Και η δεύτερη πιο ευτυχισμένη να τον αξιώσει ο Θεός να δει να γεννιέται το εγγόνι του. Ποια είναι η απόλυτη απόγνωση; Να χάσει και τα δύο! Τι συμβαίνει, λοιπόν, στους δρόμους; Ακριβώς αυτό. Χάνονται νέα παιδιά! Πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-29 είναι τα τροχαία! Τι σημαίνει 15-29; Σημαίνει ότι αυτοί που σκοτώνονται, αυτοί που σακατατεύονται στους δρόμους δεν έχουν προλάβει να κάνουν οικογένεια. Αυτό λέγεται μείωση πληθυσμού, άρα μιλάμε για γενοκτονία! Εχουμε στους δρόμους γενοκτονία των Ελλήνων, έχουμε γενοκτονία των Κρητικόπουλων. Και τι κάνει το ολόκληρο το σύστημα για αυτό; Ξύνεται! Και πρώτοι που ξύνονται είναι οι δημοσιογράφοι!”
– Ποια η ευθύνη των δημοσιογράφων σε αυτό;
“Δεν αναπαράγουν ποτέ την καθημερινότητα. Συμμετέχουν σε αυτή και τη δημιουργούν. Θα σου πω ένα απλό παράδειγμα. Για πες μου συναδέλφους σου που φορούν ζώνη, που δεν μιλάνε στο κινητό όταν οδηγούν, που δεν περνάνε κόκκινο, που σταματούν στο STOP; Πως, λοιπόν, θα γράψει ο δημοσιογράφος κάτι, θα κατηγορήσει κάτι, όταν ο ίδιος κάνει ακριβώς τα ίδια; Δεν μιλάω για κακουργήματα για το μέσο Έλληνα, μιλάω για καθημερινότητα. Όλα αυτά που λέω είναι η καθημερινότητα του Έλληνα. Είναι αδιανόητο αυτό που συμβαίνει! Ένα ολόκληρο σύστημα δημιουργεί εγκλήματα κατά συρροή”.
[blockquote style=”2″]Πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-29 είναι τα τροχαία! Τι σημαίνει 15-29; Σημαίνει ότι αυτοί που σκοτώνονται, αυτοί που σακατατεύονται στους δρόμους δεν έχουν προλάβει να κάνουν οικογένεια. Αυτό λέγεται μείωση πληθυσμού, άρα μιλάμε για γενοκτονία![/blockquote]
– Υπάρχει λύση σε όλο αυτό;
“Αρχίστε από αύριο να μιλάτε καθημερινά για αυτό. Ας αρχίσουν όλα τα Μέσα της Κρήτης να κάνουν θέματα για την καθημερινότητα στους δρόμους. Κάθε μέρα, όμως. Όχι όποτε τους βολεύει. Γράφτε πόσο σημαντικό είναι που σκοτώνονται μικρά παιδιά με μηχανάκια, με αυτοκίνητα, με αγροτικά. Αυτό είναι το πρώτο βήμα. Αυτό κάνουν στο εξωτερικό οι χώρες που σέβονται τον εαυτό τους. Κάθε μέρα παίζουν σποτάκια που στην Ελλάδα δεν έχει παίξει ούτε ένα! Να παίζουν σποτάκια που να δείχνουν το αποτέλεσμα του τροχαίου.
Ποιο ήταν το προηγούμενο τροχαίο που ασχοληθήκατε; Ο Παντελής Παντελίδης. Και μετά από αυτό; Το τροχαίο με την Πόρσε. Στο ενδιάμεσο χάθηκαν στους δρόμους 1.800 άνθρωποι! Ξέρετε που τους έγραψαν αυτούς; Στα παλιά τους τα παπούτσια!”
– Γιατί συγκλονίστηκε ο κόσμος με το συγκεκριμένο τροχαίο δυστύχημα με την Πόρσε;
“Καταρχάς γιατί συγκλονίστηκε ο κόσμος; Αυτές τις αηδίες τις βλέπει καθημερινά στο διαδίκτυο! Πόσοι μπαίνουν και βλέπουν κόντρες και αυτά τα fast και furius; Αυτές τις σαχλαμάρες! Από το συγκεκριμένο δυστύχημα με την Πόρσε ξέρεις ποιο ήταν το ανατριχιαστικό; Όχι η στιγμή του τροχαίου ούτε το video που είδαμε. Το συγκλονιστικό ήταν στην κηδεία. Που είδαμε σε ένα φέρετρο τη μάνα με το αγοράκι! Να το έχει αγκαλιά, να το έχει μαζί του στο μακάβριο ταξίδι. Ο παππούς και η γιαγιά έχασαν παιδί και εγγόνι. Αυτό είναι το συγκλονιστικό. Αυτό δεν είναι που έπρεπε να προβληθεί από τα Μέσα μήπως και βάλουμε μυαλό; Αντί να ασχοληθούμε με αυτό ασχοληθήκαμε με την Πόρσε και τα ακριβά αυτοκίνητα. Έκαναν ταξικό το θέμα, αν είναι δυνατόν!”
– Αυτό το ταξικό θέμα που λέτε, μπαίνει ουσιαστικά στο θέμα των προστίμων, αφού η κυβέρνηση θέλει οι πλούσιοι να πληρώνουν περισσότερα…
“Αυτά είναι σαχλαμάρες! Ποιος κοστολογεί την ανθρώπινη ζωή; Μιλάμε σοβαρά; Δηλαδή αν εσένα σου σκοτώσει κάποιος το παιδί σου, σε ενδιαφέρει αν αυτός που το έκανε είναι φτωχός ή πλούσιος; Πως μπορούν δηλαδή να ορίζουν τα πρόστιμα βάσει εισοδημάτων; Δηλαδή όταν θα σταματάει κάποιον η Τροχαία θα δείχνει τη φορολογική ενημερότητα; Είμαστε σοβαροί; Μιλάμε για λαϊκισμό, για σαχλαμάρες! Ο φτωχός, λέει, δεν έχει λεφτά για να πληρώνει υψηλά πρόστιμα. Να μη περνάει με κόκκινο λέω εγώ! Ακούμε δεξιά κι αριστερά για τη βιωσιμότητα του χρέους. Για τη βιωσιμότητα του έθνους θα μιλήσει κανείς; Για τη γενοκτονία στους δρόμους θα πει κάποιος κάτι; Ξέρεις τι είναι βιωσιμότητα του έθνους; Να υπάρχει επάρκεια νέων”.
– Κάποιος θα μπορούσε να αντικρούσει αυτά που λέτε με το παράδειγμα των ελληνικών δρόμων…
“Είναι βλάκας όποιος το κάνει αυτό! Ποιος φταίει για το δίκτυο; Ποιος φταίει, μωρέ, για τους δρόμους; Μόνοι τους φτιάχτηκαν οι δρόμοι; Τι είναι το δίκτυο; Χορτάρι να φυτρώνει μόνο του; Γιατί οι κατασκευαστές παραδίδουν δρόμους με κακοτεχνίες; Κι αυτός που τους παραλαμβάνει γιατί το κάνει; Δεν τον νοιάζει αν θα σκοτωθεί κόσμος; Γιατί ο οδηγός που ξέρει ότι ο δρόμος είναι κακός, τρέχει και δεν φυλάγεται; Τι μου τσαμπουνάς τώρα; Η μόνη ατυχία είναι να οδηγάς και σου πέφτει ένας μετεωρίτης στο κεφάλι. Ολα τα άλλα είναι βλακείες!”
– Αυτό, βέβαια, ισχύει και για το αυτοκίνητο. Δεν υπάρχει κακό αυτοκίνητο, αλλά κακή συντήρηση…
“Ακριβώς όπως τα λες. Το αυτοκίνητο μόνο του θα πάει στο συνεργείο; Ο ιδιοκτήτης φταίει που δεν του κάνει σωστή συντήρηση”.
– Γιατί στην Ελλάδα βλέπουμε στους δρόμους πολλά “πειραγμένα” αυτοκίνητα;
“Γιατί είμαστε η χώρα της καγκουριάς! Στο εξωτερικό αν κάποιος θέλει να τρέξει, να εκτονωθεί, θα πάει σε μία πίστα να το κάνει. Εδώ νομιμοποιούμε τους κάγκουρες! Υπάρχει αλητεία στους δρόμους”.
– Αν ήταν στο χέρι σας τι θα αλλάζατε στον τρόπο που παίρνουν δίπλωμα οι Έλληνες οδηγοί;
“Τι δουλειά έχει, βρε άνθρωπέ μου, το δίπλωμα με την παιδεία; Το δίπλωμα το παίρνεις στα 18. Μέχρι τότε μπορεί να έχει σκοτωθεί ένα παιδί κι ας μην έχει πάρει δίπλωμα! Είναι θέμα παιδείας. Τι να το κάνει το δίπλωμα; Το δίπλωμα είναι σταμάτα-ξεκίνα, παρκάρισμα και οπισθογωνία. Με τις εξετάσεις για δίπλωμα βγάζουμε παρκαδόρους, όχι οδηγούς. Είναι θέμα παιδείας! Πρέπει να αλλάξουν όλα τα συστήματα του κράτους! Από το σπίτι πρέπει να ξεκινήσουν όλα. Από την οικογένεια, από το σχολείο. Εκεί είναι η βάση του προβλήματος. Στα 18, δηλαδή, θα ξεκινήσεις να γίνεις άνθρωπος; Δηλαδή στα 6 σου είσαι καλός; Με το ποδήλατο και το πατίνι είσαι καλός;”
– Ναι, αλλά δεν πρέπει να αυστηροποιηθεί ο τρόπος απόκτησης διπλώματος; Δηλαδή αν κάποιος είναι ηλίθιος, όπως λέτε, γιατί να πάρει εύκολα το δίπλωμα;
“Εσύ δηλαδή πιστεύεις πως τα τροχαία δυστυχήματα γίνονται επειδή κάποιος δεν ξέρει να οδηγεί ή επειδή είναι αλήτης; Αν δεν γεννηθείς σε σωστό περιβάλλον, με σωστά βιώματα, πώς θα οδηγήσεις μετά; Αν έχεις, λοιπόν, τη σωστή παιδεία από το σπίτι και το σχολείο, δεν θα λαδώνεις για να πάρεις το δίπλωμα! Δεν θα τολμήσεις να σκεφτείς πως θα πρέπει να λαδώσεις! Το θέμα είναι να μάθει πως δεν ξέρει να οδηγεί και όχι να μάθει να οδηγεί. Να τον βάλουν στις εξετάσεις να κάνει πολλά πράγματα για να καταλάβει πως δεν ξέρει τίποτα! Να μάθει να είναι ταπεινός. Να μην το παίζει μάγκας.
Δεν μπορώ να φτιάξω οδηγούς αγώνων, αλλά μπορώ να φτιάξω καλούς ανθρώπους. Να φεύγουν από το σπίτι τους το πρωί για να πάνε στη δουλειά και να λένε “εγώ δεν πρέπει να εμπλακώ σε τροχαίο ούτε σε καυγά. Πρέπει να γυρίσω το απόγευμα σπίτι, στη γυναίκα μου και το παιδί μου”. Εσύ ξέρεις τι πρέπει να κάνεις; Αν έχεις αυτοεκτίμηση, κάθε φορά που φεύγεις από το σπίτι σου, να κοντοστέκεσαι στην πόρτα και να σκέφτεσαι αυτή την αγκαλίτσα που θα σε περιμένει όταν γυρίσεις. Να σκέφτεσαι να μην προκαλέσεις καμιά δυστυχία στο δρόμο. Αυτό είναι όλο!”
– Γιατί τόσα χρόνια μιλάμε για το ίδιο πράγμα και δεν αλλάζει κάτι στην Ελλάδα;
“Θα σου απαντήσω με ερώτηση. Εσύ τι έκανες για αυτό; Σαν δημοσιογράφος τι έκανες για να αλλάξει όλο αυτό; Ουρλιάζεις κάθε μέρα για αυτό; Τι κάνεις; Εμένα με λένε γραφικό, αλλά δεν με απασχολεί. Τον παίρνει ο διάολος και τον σηκώνει όποιος έχει αντίρρηση με αυτά που λέω. Εγώ μιλάω κάθε μέρα για αυτό. Εσείς το μόνο που ξέρετε να κάνετε είναι να λέτε και να γράφετε για τα άδεια πορτοφόλια στα ελληνικά σπίτια. Το ότι αδειάζουν από ανθρώπινες ζωές τα ελληνικά σπίτια δεν σας ενδιαφέρει;”
– Δέχομαι τις ευθύνες των δημοσιογράφων, αλλά δεν μπορώ να δεχθώ ότι η Πολιτεία δεν έχει ευθύνες. Δεν μπορεί να έχει έναν Ιαβέρη, για παράδειγμα και να μην τον εκμεταλλεύεται!
“Τι να σου κάνει ο Ιαβέρης μόνος του; Εγώ κάνω τόσα πράγματα, έχω καταθέσει τόσες προτάσεις που αν τις έκαναν οι κυβερνήσεις θα είχαμε λύσει το πρόβλημα. Ολοι αυτοί που μας κυβερνούν έχουν πρόβλημα άγνοιας. Δεν γνωρίζουν ότι δεν γνωρίζουν! Αυτό λέγεται άγνοια άγνοιας. Ακριβώς όπως στο λέω! Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να ανταποδώσει στον ψηφοφόρο και να του δώσει αυτά που γουστάρει για να τον ψηφίσει ξανά!”
– Στο δρόμο κάνετε παρατηρήσεις σε οδηγούς που κάνουν λάθη;
“Γιατί να το κάνω;”
– Αν ένας οδηγός είναι εγκληματίας δεν πρέπει να παρέμβετε;
“Σε ποιον να πρωτομιλήσω; Δεν είναι ότι ένας προσπαθεί να κάνει κακό στον άλλον. Είναι ότι όλοι προσπαθουν να κάνουν κακό σε όλους! Βγες στα Χανιά, στο Ρέθυμνο ή στο Ηράκλειο να δω αν έχεις τα κότσια να μιλήσεις! Μπορεί να φας και καμιά σφαίρα στο κεφάλι! Γι’ αυτό λέω πως χρειάζεται ενημέρωση, να ασχολούνται με το θέμα όλα τα μεγάλα κανάλια και οι μεγάλες εφημερίδες. Να δείξουν σε αυτούς τους αγριεμένους των δρόμων πως δεν χρειάζονται μαγκιές και εξυπνάδες. Να τον κάνουν να μάθει πως το νόημα είναι να γυρίσει ασφαλής σπίτι του, στη γυναίκα του, στα παιδιά του. Να κόψει τις μπούρδες! Στο δρόμο πρέπει να οδηγείς αμυντικά για να αποφεύγεις τυχόν λάθη του άλλου. Αν τσακωνόμαστε κι από πάνω, δεν θα μείνει τίποτα!”
– Πριν ολοκληρώσουμε, είναι κάτι που θα θέλατε να πείτε;
“Να έρθουν όλοι να με ακούσουν από κοντά. Έχουμε πολλά πράγματα να πούμε. Ας αφήσουν οι Κρητικοί για λίγο στην άκρη τις δουλειές τους και να έρθουν να μάθουν κάποια πράγματα. Αυτονόητα, αλλά πράγματα που δεν τηρούν. Ξέρουν ότι δεν πρέπει να πίνουν και να οδηγούν, αλλά δεν το κάνουν. Θα πιεις τις ρακές σου και θα πιάσεις τιμόνι μετά! Ε, είσαι εγκληματίας! Σας περιμένω, λοιπόν, όλους σε Ηράκλειο και Χανιά”.
[blockquote style=”3″]O Αναστάσιος Μαρκουΐζος (Ιαβέρης) θα μιλήσει την Τετάρτη 15 Μαρτίου στις 18:00 στο Ηράκλειο, στην Αίθουσα Πειραματικού Θεάτρου του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου (Πλαστήρα & Ρωμανού) και την Πέμπτη 16 Μαρτίου στις 18:00 στα Χανιά στην Αίθουσα Συνεδριάσεων της Συνεταιριστικής Τράπεζας Χανίων (Ελ. Βενιζέλου 28-32). Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΗ[/blockquote]