H μεγάλη κρίση στους ημιαγωγούς που συνεχίζεται με αμείωτη ένταση διεθνώς, αναγκάζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν πιο εφευρετικές προκειμένου να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.
Αρκετές από αυτές τις εταιρείες είτε αγοράζουν τσιπ απευθείας από κατασκευαστές, είτε τα παράγουν με διάφορα ανταλλακτικά, σε μια αγωνιώδη προσπάθειά τους να γίνουν πιο δημιουργικές ώστε να αντιμετωπίσουν την παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών.
Η έλλειψη που είναι αποτέλεσμα των προβλημάτων εφοδιασμού και της αύξησης της ζήτησης για καταναλωτικά ηλεκτρικά προϊόντα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έχει πλήξει σκληρά την αυτοκινητοβιομηχανία, με εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο να μην παράγονται επειδή λείπουν σημαντικά ανταλλακτικά.
Με το πρόβλημα να διαρκεί περισσότερο από ό,τι αρχικά αναμενόταν, οι κατασκευαστές, όπως για παράδειγμα οι Daimler και Volkswagen, έπρεπε να επανεξετάσουν τις στρατηγικές παραγωγής τους.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνήθως αγοράζουν ανταλλακτικά από μεγάλους προμηθευτές όπως η Bosch και η Continental, οι οποίοι με τη σειρά τους αγοράζουν από προμηθευτές στην κατώτερη βαθμίδα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό οδήγησε σε έλλειψη διαφάνειας, δήλωσε ο Ondrej Burkacky, ανώτερος συνεργάτης της McKinsey.
«Υπήρχε η πλάνη να πιστεύουμε ότι οι εταιρείες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο προμηθευτές, αλλά η αλήθεια είναι ότι και οι δύο έφτιαχναν τα τσιπ τους στο ίδιο χυτήριο», είπε.
Αυτό αλλάζει τώρα, σύμφωνα με τον διευθυντή αγορών της Daimler Markus Schäfer.
Ο γερμανικός κατασκευαστής αυτοκινήτων Mercedes-Benz έχει δημιουργήσει μια απευθείας γραμμή επικοινωνίας με όλους τους προμηθευτές τσιπ, συμπεριλαμβανομένων των παραγωγών wafer στην Ταϊβάν, όπως είχε δηλώσει στην έκθεση αυτοκινήτου IAA τον Σεπτέμβριο.
Ο ιδιοκτήτης της Volkswagen, Herbert Diess, κάνει λόγο για «στρατηγικές συνεργασίες» που έχει συνάψει η εταιρεία του με κατασκευαστές στην Ασία.
Οι προμηθευτές τσιπ πρέπει να αντιμετωπίζονται διαφορετικά, δεδομένης της στρατηγικής τους σημασίας για τη βιομηχανία, δήλωσε ο Stefan Bratzel από το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινήτων.
«Έχετε δει τα προβλήματα που προκύπτουν όταν αντιμετωπίζετε τις εταιρείες τσιπ όπως άλλους προμηθευτές και διακόπτετε τις κλήσεις», είπε.
Οι κινήσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων
Ο Burkacky της McKinsey σημείωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο άμεσων επενδύσεων στην παραγωγή ή μεγαλύτερα συμβόλαια με όρους άνω των 18 μηνών.
«Δεν έχουν εφαρμοστεί ακόμη πολλά από αυτά», πρόσθεσε.
Εν τω μεταξύ, οι σχεδιαστές οχημάτων κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν τους κατασκευαστές να διαχειριστούν το πρόβλημα της προσφοράς ημιαγωγών.
Η Annette Danielski, διευθύντρια οικονομικών υπηρεσιών της μονάδας φορτηγών Traton της Volkswagen, δήλωσε ότι η εταιρεία προσπαθούσε να ελευθερώσει χώρο στις μητρικές πλακέτες από συστήματα ελέγχου.
«Αν αλλάξουμε το λογισμικό, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε λιγότερους ημιαγωγούς και να επιτύχουμε την ίδια λειτουργικότητα», είπε. «Αυτό μερικές φορές απαιτεί μεγάλο χρονικό διάστημα, επειδή οι ρυθμιστικές αρχές παρεμβαίνουν, αλλά υπάρχουν τομείς όπου μπορούμε να αλλάξουμε κάτι γρήγορα».
Η Daimler βασίζεται σε νέα σχέδια για μονάδες ελέγχου. Αντί να χρησιμοποιούν ένα συγκεκριμένο τσιπ, έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν με μια εναλλακτική που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση προβλημάτων παράδοσης, δήλωσε ο επικεφαλής αγορών της εταιρείας Schäfer.
Η Tesla επίσης κινείται προς αντίστοιχη κατεύθυνση. Η εταιρεία επαναπρογραμμάτισε το λογισμικό της μέσα σε τρεις μήνες, έτσι ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν άλλα λιγότερο δυσεύρετα στη σημερινή συγκυρία τσιπ, δίνοντας τη δυνατότητα στην αμερικανική εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων να ξεπεράσει την κρίση καλύτερα από πολλές άλλες.
Η General Motors ανακοίνωσε ότι θα συνεργαστεί με κατασκευαστές chip όπως η Qualcomm, η STM και η Infineon για την ανάπτυξη μικροελεγκτών που συνδυάζουν διάφορες λειτουργίες που ελέγχονταν προηγουμένως από μεμονωμένα τσιπ.
«Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα οικοσύστημα πιο ανθεκτικό, πιο επεκτάσιμο και πάντα διαθέσιμο», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Αποθήκευση και… αναμονή
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες δσημιουργούν αποθέματα – ή αυτό που η BMW αποκαλεί «αποθήκευση οπών».
Ολόκληρο το αυτοκίνητο είναι κατασκευασμένο εκτός από ένα τμήμα που λείπει και μπορεί στη συνέχεια να ολοκληρωθεί σχετικά εύκολα όταν υπάρξει επάρκεια εξαρτημάτων.
Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν παραλλαγή αυτής της στρατηγικής. Μερικές φορές τα οχήματα παραδίδονται χωρίς ορισμένες λειτουργίες που ελέγχονται από τσιπ.
Hμιαγωγοί φυλάσσονται επίσης για οχήματα υψηλής ποιότητας, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ οι πελάτες αντιμετωπίζουν ακόμη μεγαλύτερους χρόνους αναμονής για κινητήρες εσωτερικής καύσης σε χαμηλή τιμή.
Αυτή η στρατηγική φτάνει σιγά σιγά στα όριά της. Η Volkswagen αναγκάστηκε πρόσφατα να σταματήσει προσωρινά την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο εργοστάσιό της στο Zwickau στη Γερμανία.
Το πόσο καλά λειτουργούν αυτές οι στρατηγικές αντιμετώπισης δεν είναι ακόμη σαφές.
«Τα αποτελέσματα τους θα δημοσιοποιηθούν στα μέσα ή στα τέλη του 2022, οπότε τότε θα μπορέσουμε να δούμε ποιος βγήκε δυνατότερος από την κρίση και ποιος δεν τα κατάφερε τόσο καλά», είπε ο Burkacky της McKinsey.