Συγκρατημένη αισιοδοξία για ανάκαμψη του κλάδου και επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα κι ακόμα υψηλότερα το 2023, εκφράζει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ).
Η ΙΑΤΑ, στην τελευταία έκθεσή της, τονίζει ότι οι άνθρωποι παραμένουν πρόθυμοι να ταξιδέψουν βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Τονίζει μάλιστα ότι για να διασφαλιστεί ότι η αεροπορία θα μπορέσει να επιβιώσει και να ανταποκριθεί σε αυτήν τη μακροπρόθεσμη ζήτηση, είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις να ενισχύσουν την υποστήριξή τους και να προωθήσουν μια αποτελεσματική ενεργειακή μετάβαση.
Ειδικότερα, το 2021, οι συνολικοί αριθμοί επιβατών αναμένεται να ανακάμψουν στο 52% των επιπέδων πριν από την COVID-19 (2019).
Το 2022 οι αριθμοί επιβατών παγκοσμίως αναμένεται να ανακάμψουν στο 88% των επιπέδων πριν από την COVID-19.
Το 2023 οι συνολικοί αριθμοί επιβατών αναμένεται να ξεπεράσουν τα επίπεδα πριν από την COVID-19 (105%).
Η πανδημία έφερε την αεροπορία 2-3 χρόνια πίσω
Μέχρι το 2030, ο παγκόσμιος αριθμός επιβατών αναμένεται να αυξηθεί στα 5,6 δισεκατομμύρια. Ο αριθμός αυτός είναι κατά 7% χαμηλότερος από την πρόβλεψη που είχε γίνει πριν ξεσπάσει η πανδημία, η οποία φαίνεται ότι έχει φέρει τον κλάδο δύο με τρία χρόνια πίσω.
Η ανάκαμψη του αριθμού των επιβατών είναι ελαφρώς ισχυρότερη από την ανάκαμψη της ζήτησης που μετριέται σε RPK (έσοδα ανά χιλιομετρικό επιβάτη) η η οποία αναμένεται να αυξηθεί με ετήσιο μέσο όρο 3% μεταξύ 2019 και 2039.
«Είμαι πάντα αισιόδοξος για την αεροπορία. Βρισκόμαστε στη βαθύτερη και σοβαρότερη κρίση στην ιστορία μας. Όμως, ο ταχέως αναπτυσσόμενος εμβολιασμένος πληθυσμός και οι εξελίξεις στις δοκιμές θα επιστρέψουν να απελευθερωθούν οι πτήσεις τους επόμενους μήνες. Και όταν συμβεί αυτό, οι άνθρωποι θα θέλουν να ταξιδέψουν. Η άμεση πρόκληση είναι να ανοίξετε ξανά τα σύνορα, να εξαλείψετε τα μέτρα καραντίνας και να διαχειριστείτε ψηφιακά τα πιστοποιητικά εμβολιασμού / τεστ. Ταυτόχρονα, πρέπει να διαβεβαιώσουμε τον κόσμο ότι οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης των αερομεταφορών υποστηρίζονται με μια σταθερή δέσμευση για βιωσιμότητα. Και οι δύο προκλήσεις απαιτούν από τις κυβερνήσεις και τη βιομηχανία να συνεργαστούν.
Η αεροπορία είναι έτοιμη. Αλλά δεν βλέπω τις κυβερνήσεις να κινούνται αρκετά γρήγορα », δήλωσε ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA.
Βραχυπρόθεσμα: Επανεκκίνηση
Η ζημιά της κρίσης COVID-19 θα γίνει αισθητή για τα επόμενα χρόνια, αλλά όλες οι ενδείξεις είναι ότι οι άνθρωποι έχουν διατηρήσει την ανάγκη και την επιθυμία τους να ταξιδέψουν:
Οποιαδήποτε δυνατότητα ανοίγματος των συνόρων αντιμετωπίζεται με μια άμεση αύξηση των κρατήσεων. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η άνοδος των 100 ποσοστιαίων μονάδων στις κρατήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο προς την Πορτογαλία όταν ανακοινώθηκε η «πράσινη λίστα» του Ηνωμένου Βασιλείου στις αρχές Μαΐου.
Η οικονομία είναι ισχυρή και μπορεί να τροφοδοτήσει την ανάπτυξη των ταξιδιών. Το Φεβρουάριο του 2021 τα επίπεδα βιομηχανικής παραγωγής ανήλθαν στο 2% πάνω από τα επίπεδα του Φεβρουαρίου 2019.
Οι καταναλωτές έχουν συσσωρεύσει καταθέσεις μετά το λοκντάουν, που σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβαίνει το 10% του ΑΕΠ.
Τα ποσοστά εμβολιασμού στις ανεπτυγμένες χώρες (με την αξιοσημείωτη εξαίρεση της Ιαπωνίας) θα πρέπει να υπερβούν το 50% του πληθυσμού έως το τρίτο τρίμηνο του 2021.
«Αυτό πρέπει να είναι μια σαφή έκκληση προς τις κυβερνήσεις να ετοιμαστούν. Ο τομέας των ταξιδιών και του τουρισμού συμβάλλει σημαντικά στο ΑΕΠ. Διακυβεύεται η διαβίωση των ανθρώπων. Για να αποφευχθούν μεγαλύτερες μακροπρόθεσμες οικονομικές και κοινωνικές ζημιές, η επανεκκίνηση δεν πρέπει να καθυστερήσει. Οι κυβερνήσεις μπορούν να διευκολύνουν την ασφαλή επανεκκίνηση με πολιτικές που επιτρέπουν ταξίδια χωρίς περιορισμούς για άτομα που έχουν εμβολιαστεί και δοκιμάζουν εναλλακτικές λύσεις για όσους δεν μπορούν να εμβολιαστούν. Οι κυβερνήσεις πρέπει επίσης να είναι έτοιμες με διαδικασίες για την ψηφιακή διαχείριση του εμβολίου ή των πιστοποιητικών δοκιμής – διασφαλίζοντας ότι η ασφαλής επανεκκίνηση είναι επίσης αποτελεσματική “, δήλωσε ο Walsh.
Βιωσιμότητα
«Η αεροπορία θα αυξηθεί επειδή οι άνθρωποι θέλουν και πρέπει να ταξιδέψουν. Αλλά πρέπει να είμαστε σε θέση να ικανοποιήσουμε αυτήν τη ζήτηση των καταναλωτών με βιώσιμο τρόπο. Αυτοί είναι οι βασικοί κανόνες για οποιαδήποτε επιχείρηση. Δεν είναι μυστικό ότι αυτό είναι πιο δύσκολο για την αεροπορία από τομείς με ευρύτερες ενεργειακές εναλλακτικές λύσεις. Αλλά με την υποστήριξη των κυβερνήσεων θα φτάσουμε εκεί μέσω ενός συνδυασμού μέσων », δήλωσε ο Walsh.
Η αεροπορία έχει δεσμευτεί να μειώσει τις καθαρές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στα μισά επίπεδα του 2005 έως το 2050.