Tην πεποίθηση ότι η συνεισφορά του ελληνικού τουρισμού στην ελληνική οικονομία θα είναι το 2023 ακόμα μεγαλύτερη σε σχέση με το 2022, εξέφρασε σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι οι προκρατήσεις είναι σε υψηλά επίπεδα.
Παράλληλα, αναφέρει ότι η επιβατική κίνηση στο «Ελ. Βενιζέλος» ξεπερνά τις επιδόσεις του 2022 αλλά και της προ πανδημίας περιόδου, ενώ η χώρα μας είναι πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από την Ευρώπη, όπως δείχνουν στοιχεία των μεγάλων tour operators. Μάλιστα, ο κ. Κικίλιας υπογραμμίζει ότι η Διεθνής Έκθεση του Βερολίνου έδειξε 10% αύξηση των κρατήσεων με προορισμό την Ελλάδα σε σύγκριση με το 2022.
Αφού υπενθυμίζει ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να είναι στον «αυτόματο πιλότο», σημειώνει ότι όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα έγιναν ανοίγματα σε νέες αγορές και το υπουργείο Τουρισμού προχώρησε σε συμφωνίες με ισχυρούς παίκτες. Στο μεταξύ ο υπουργός Τουρισμού υπογραμμίζει ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν ήδη προωθήθηκε με στοχευμένες καμπάνιες όλο το χρόνο, εκτιμώντας ότι «και αυτήν τη χρονιά θα έχουμε μια εξαιρετική σεζόν».
Με το βλέμμα στραμένο στη νέα τουριστική σεζόν ο Βασίλης Κικίλιας επεσήμανε ότι φέτος η σεζόν ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 11 Μαρτίου η Ρόδος υποδέχτηκε την πρώτη απευθείας διεθνή πτήση. Την ίδια ημέρα ξεκίνησαν και οι απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ στο «Ελ. Βενιζέλος», με τις πτήσεις της Delta της προηγούμενης σεζόν να έχουν ολοκληρωθεί μόλις δύο μέρες πριν. «Επομένως όχι μόνο κάναμε πράξη την επέκταση της τουριστικής περιόδου αλλά και καταφέρνουμε η Ελλάδα να εξελίσσεται σε ταξιδιωτικό προορισμό για όλο το έτος».
Στη συνέντευξή του αναφέρεται εκτενώς στην τραγωδία στα Τέμπη και τις παθογένειες που αυτή ανέδειξε, αλλά και στο εκ νέου κλείσιμο της παραλίας του “Ναυαγίου” στη Ζάκυνθο. Τέλος, δίνει σαφές στίγμα για το διακύβευμα των εκλογών.
Η τραγωδία στα Τέμπη ανέδειξε παθογένειες του ελληνικού κράτους, τις οποίες δεν κατάφερε- τουλάχιστον όσον αφορά τους ελληνικούς σιδηροδρόμους- να αντιμετωπίσει ούτε η παρούσα κυβέρνηση….
Η τραγωδία των Τεμπών με έχει συγκλονίσει ως άνθρωπο και ως πατέρα. Συμπάσχω, όπως συμπάσχει όλη η Ελλάδα. Κανείς, όμως, δεν μπορεί να βιώσει τον Γολγοθά που ανεβαίνουν οι οικογένειες, οι συγγενείς, οι φίλοι αυτών των ανθρώπων που χάθηκαν. Και αυτή η ειλικρινής συγγνώμη που θέλω να πω απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους και σε όλη την ελληνική κοινωνία, θα συνοδευτεί, όπως ανέφερε και ο πρωθυπουργός με πραγματικά μέτρα, με ριζοσπαστικές αλλαγές, ώστε να διορθωθούν οι παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων. Σε αυτό το τραγικό δυστύχημα συναντήθηκαν, δυστυχώς, όλα τα χειρότερα χαρακτηριστικά του ελληνικού κράτους: ωχαδερφισμός, αναξιοκρατία, εργολαβικά συμφέροντα, προχειροδουλειές, κακοτεχνίες, συμβάσεις που λιμνάζουνε, διαχρονικά πολιτική ευθύνη και τοξική κομματική αντιπαράθεση. Θα μου επιτρέψετε όμως να πω ότι στην τραγωδία αυτή υπάρχει και αρετή και ελπίδα. Στα πρώτα κύματα της πανδημίας που είχα την ευθύνη του υπουργείου Υγείας είδα το ίδιο δημόσιο, τους γιατρούς του δημοσίου, τους νοσηλευτές, τους οδηγούς του ΕΚΑΒ, τις καθαρίστριες, τους τραπεζοκόμους να παλεύουν μέσα στα νοσοκομεία να μη φεύγει κανένας από τη βάρδιά του, να φροντίζουν τους συνανθρώπους μας, να σώζονται ανθρώπινες ζωές και ο πολιτικός διάλογος -το μίνιμουμ της συναίνεσης που χρειαζόμαστε σε τέτοιες συνθήκες να είναι σε καλύτερο επίπεδο. Οφείλω να το πω, γιατί είδαμε τα παιδιά αυτά τα οποία μπήκανε μέσα στα βαγόνια και σώσανε τους συνανθρώπους τους. Τα παιδιά αυτά είναι η ελπίδα και η αρετή πάνω στην οποία πρέπει να οικοδομήσουμε την επόμενη μέρα του ελληνικού κράτους. Χρέος βαρύ και μεγάλη η ευθύνη. Γι’ αυτό η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει 20 βήματα μπροστά από την ελληνική κοινωνία που διαδηλώνει ειρηνικά -δεν αναφέρομαι στους συνήθεις μπαχαλάκηδες- στους δρόμους και ζητάει ασφάλεια. Ήδη, από την κυβέρνηση έχουν γίνει οι πρώτες κινήσεις, με προσεκτικά βήματα, για να αλλάξουν όσα μας πόνεσαν.
Την περασμένη Πέμπτη ανακοινώθηκε το κλείσιμο της διάσημης σε όλο τον κόσμο παραλίας του «Ναυαγίου». Πώς οδηγηθήκατε σε αυτή την απόφαση, η οποία αναμένεται να έχει σημαντικό κόστος για τον τουρισμό στη Ζάκυνθο;
Η ασφάλεια κατοίκων και επισκεπτών είναι πάνω από όλα και η απόφαση ελήφθη λαμβάνοντας υπόψη τα νέα επιστημονικά δεδομένα του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας και του προέδρου του καθηγητή Ε. Λέκκα, που εισηγήθηκαν ότι η περιοχή είναι επικίνδυνη για τους επισκέπτες λόγω σημαντικών διαβρώσεων που έχουν υποστεί οι βράχοι. Με βάση τα ευρήματα της αυτοψίας, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη μεταξύ του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, του υπουργείου Νησιωτικής Πολιτικής, του υπουργείου Τουρισμού, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, υπό τον συντονισμό της Προεδρίας της Κυβέρνησης.
Ως υπουργός Τουρισμού είμαι ο τελευταίος που επιθυμώ να κλείσει η παραλία, αν και τα πλοιάρια θα μπορούν να περνούν από το σημείο και οι επισκέπτες να απολαμβάνουν και να φωτογραφίζουν αυτό το μοναδικό αξιοθέατο της χώρας μας.
Θα ήταν, όμως, εγκληματικό αν αγνοούσαμε την εισήγηση των ειδικών και θέταμε σε κίνδυνο τη ζωή κατοίκων και ταξιδιωτών που επισκέπτονται το “Ναυάγιο”. Πάνω απ’ όλα, είναι η ασφάλεια και η ανθρώπινη ζωή. Η Ζάκυνθος είχε μια εξαιρετική χρονιά το 2022 με 5,1% αύξηση στην επιβατική κίνηση σε σύγκριση με το 2019, και με έσοδα που στήριξαν την τοπική οικονομία. Με βάση τα στοιχεία που έχουμε από τις προκρατήσεις και το 2023 οι επιδόσεις θα είναι ακόμα υψηλότερες.
Η σεζόν έχει ξεκινήσει; Ποια είναι η μέχρι στιγμής εικόνα;
Η σεζόν ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Στις 11 Μαρτίου η Ρόδος υποδέχτηκε την πρώτη απευθείας διεθνή πτήση. Την ίδια ημέρα ξεκίνησαν και οι απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ στο «Ελ. Βενιζέλος», με τις πτήσεις της Delta της προηγούμενης σεζόν να έχουν ολοκληρωθεί μόλις δύο μέρες πριν. Επομένως, όχι μόνο κάναμε πράξη την επέκταση της τουριστικής περιόδου, αλλά και καταφέρνουμε η Ελλάδα να εξελίσσεται σε ταξιδιωτικό προορισμό για όλο το έτος. Πριν δύο εβδομάδες άνοιξε η τουριστική σεζόν και στην Κρήτη – επίσης νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά – και με την προγραμματισμένη κίνηση αεροσκαφών να δείχνει μαζικές αφίξεις στο νησί από την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου. Τότε αναμένεται να ξεκινήσει η τουριστική περίοδος και στα νησιά του Ιονίου.
Αναφορικά με την κρουαζιέρα, εκεί έχουμε σχεδόν πετύχει τον στόχο μας για 12μηνο τουρισμό. Τα κρουαζιερόπλοια κατέπλεαν στα ελληνικά λιμάνια μέχρι τον Ιανουάριο, ενώ τον Φεβρουάριο η κρουαζιέρα επανεκκίνησε.
Θα ήθελα, όμως, να σταθώ ιδιαιτέρως στην αγορά των ΗΠΑ αλλά και του Καναδά. Πέρυσι κάναμε ένα πολύ μεγάλο άνοιγμα, για πρώτη φορά είχαμε απευθείας πτήσεις από την άλλη άκρη του Ατλαντικού στο «Ελ. Βενιζέλος». Αυτή η στρατηγική συμφωνία που πετύχαμε με τις αμερικανικές αερογραμμές έφερε τα αποτελέσματα που είδατε: Αμερικανοί, high spenders ταξιδιώτες στο κέντρο της Αθήνας, ακόμα και off season, να στηρίζουν σημαντικά την εστίαση, το εμπόριο και τη διασκέδαση, σε μια χρονιά δύσκολη για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Για τη φετινή σεζόν, η Delta από το αεροδρόμιο JFK έχει ήδη ξεκινήσει από τις 11 Μαρτίου με 3 πτήσεις την εβδομάδα, ενώ από το ερχόμενο Σάββατο οι πτήσεις θα είναι καθημερινές. Από τη Νέα Υόρκη θα αναχωρούν από τις 6 Απριλίου 3 πτήσεις την εβδομάδα για Αθήνα και από τις 6 Μαϊου, καθημερινά. Η Emirates θα συνεχίσει τις καθημερινές απευθείας πτήσεις και η AMERICAN ξεκινάει το δικό της πρόγραμμα από τις 5 Μαΐου επίσης για κάθε μέρα. Από το Σικάγο και τη Φιλαδέλφεια η απευθείας καθημερινή σύνδεση ξεκινάει με την επίσημη έναρξη του καλοκαιριού, την 1η Ιουνίου, με περισσότερες πτήσεις σε σχέση με πέρυσι. Από τη Βοστόνη, οι πτήσεις ξεκινούν για 4 μέρες την εβδομάδα αρκετά νωρίτερα, στις 8 Μαϊου.
Επιπλέον, μεγάλη ώθηση στις τουριστικές ροές αναμένεται να προσθέσουν οι πτήσεις από τον Καναδά με την πολυπληθή ελληνική παροικία. Από το Μόντρεαλ οι πτήσεις θα ξεκινήσουν 31 Μαρτίου, Δευτέρα και Παρασκευή, και από την 1 Μαΐου θα γίνονται καθημερινά, με ήδη υψηλό ρυθμό προκρατήσεων. Τέλος, από το Τορόντο, το πρώτο αεροπλάνο θα απογειωθεί στις 28 Μαρτίου 3 φορές την εβδομάδα (Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο). Στο πτητικό αυτό πρόγραμμα αναμένεται να προστεθούν και άλλες πτήσεις, ενώ όπως έδειξε και η περσινή εμπειρία, πολλές αεροπορικές αντικατέστησαν τον τύπο των αεροσκαφών που χρησιμοποιούν με άλλα μεγαλύτερης χωρητικότητας. Και φέτος στο υπουργείο Τουρισμού, κόντρα σε όλες τις κρίσεις, καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια, έτσι ώστε και το 2023 να έχουμε μια πολύ επιτυχημένη τουριστική περίοδο.
Την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε η Διεθνής Έκθεση Τουρισμού στο Βερολίνο, η οποία κάθε χρόνο αποτελεί «προάγγελο» αναφορικά με την εξέλιξη της τουριστικής περιόδου. Τι στοιχεία υπάρχουν για την Ελλάδα;
Και το 2023 εξελίσσεται σε μια δύσκολη χρονιά, με πολλούς σκοπέλους και κρίσεις. Όπως όμως πέρυσι, έτσι και φέτος δεν αφήσαμε τίποτα στην τύχη. Έχω ξαναπεί ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να είναι στον «αυτόματο πιλότο». Δουλέψαμε σκληρά όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα – κάναμε ανοίγματα σε νέες αγορές, προχωρήσαμε σε συμφωνίες με ισχυρούς παίκτες, προωθήσαμε το ελληνικό τουριστικό προϊόν με στοχευμένες καμπάνιες όλο το χρόνο – και πιστεύουμε ότι και αυτή τη χρονιά θα έχουμε μια εξαιρετική σεζόν. Οι προκρατήσεις είναι σε υψηλά επίπεδα, η επιβατική κίνηση στο «Ελ. Βενιζέλος» ξεπερνά τις επιδόσεις του 2022 αλλά και της προ πανδημίας περιόδου, ενώ η χώρα μας είναι πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από την Ευρώπη, όπως δείχνουν στοιχεία των μεγάλων tour operators. Η Διεθνής Έκθεση του Βερολίνου – που όπως πολύ σωστά λέτε αποτυπώνει κάθε χρόνο τις τάσεις για τη σεζόν που θα ακολουθήσει- έδειξε 10% αύξηση των κρατήσεων με προορισμό την Ελλάδα σε σύγκριση με το 2022. Αναφέρω, επίσης, το χαρακτηριστικό παράδειγμα της σκανδιναβικής Apollo: Σύμφωνα με τον tour operator, το 70% των κρατήσεων αφορούν τη χώρα μας, ενώ στελέχη του εκτιμούν ότι η Ελλάδα πιθανόν να είναι sold out ακόμα και πριν από το καλοκαίρι. Η συνεισφορά του ελληνικού τουρισμού στην ελληνική οικονομία θα είναι το 2023 ακόμα μεγαλύτερη σε σχέση με το 2022.
Ποιο είναι το διακύβευμα των επικείμενων εκλογών;
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υποσχέθηκε προεκλογικά μείωση φόρων και εισφορών, και τούτο το υλοποίησε αυτά τα 4 χρόνια μειώνοντας 30 φόρους. Όμως η κυβέρνηση της ΝΔ είχε να αντιμετωπίσει πολλαπλές εξωγενείς κρίσεις. Και το έκανε με σχέδιο, στρατηγική, όραμα αλλά και αντανακλαστικά, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά πολλαπλές κρίσεις, ενώ όπου υπήρχε η δυνατότητα στήριξε τις επιχειρήσεις και την κοινωνία, αυτούς που δεν έχουν και δεν μπορούν, χωρίς να εκτροχιαστεί δημοσιονομικά η χώρα. Οι εκλογές θα διεξαχθούν επίσης εν μέσω κρίσεων που θα δοκιμάζουν τα ευρωπαϊκά κράτη. Το θέμα είναι αν οι πολίτες εμπιστεύονται αυτή την κυβέρνηση και αυτόν τον πρωθυπουργό ή θέλουμε να ξαναγυρίσουμε στο πρόσφατο παρελθόν και σε αυτά τα οποία βιώσαμε με τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Προσωπικά, είμαι και παραμένω πάντα στην πρώτη γραμμή της μάχης.