Με κομμένη την ανάσα παρακολουθεί η βιομηχανία της κρουαζιέρας την εξέλιξη της επιδημίας του κορωναϊού. Μπορεί αρχικώς να ήταν όλοι ψύχραιμοι επισημαίνοντας ότι έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα, όμως οι θάνατοι επιβατών πάνω σε κρουαζιερόπλοια από τον ιό άλλαξαν δραματικά προς το χειρότερο την κατάσταση.
Οι ζημιές υπολογίζεται ότι σύμφωνα με τη σημερινή εικόνα θα ξεπεράσουν τα 12 δισεκατομμύρια δολάρια με ανοδική τάση αφού πολλά κρουαζιερόπλοια είναι μεγάλα και έχουν ημερήσιο λειτουργικό κοστος 300.000 δολαρια.
Μεγάλος όμιλος φέρεται να έχει «δέσει» πάνω απο 10 πλοία. Προβκηματισμός υπάρχει και για τα δρομολόγια της Ευρώπης που αρχίζουν τον Απρίλιο.
«Έρχεται μεγάλη καταστροφή. Υπάρχει κίνδυνος πλέον να κλείσουν εταιρείες κρουαζιέρας» επεσήμανε στο ΝΜ υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου.
Η ελληνική οικονομία αλλά κυρίως οι τοπικές οικονομίες θα δεχθούν πλήγμα. Μπορεί ο κλάδος της κρουαζιέρας να υποστηρίζει ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα ασφάλειας και πρόληψης όμως ο κόσμος είναι επιφυλακτικός.
Στην αρχή υπήρχε αισιοδοξία ότι θα επωφεληθεί η Μεσόγειος μετά τα κρούσματα κορωνοϊού στην Κίνα όμως τώρα εξαπλώθηκε και κάνουν όλοι επανασχεδιασμούς.
Πολλά κρουαζιερόπλοια πάνε στη Γαλλία για να τη χρησιμοποιήσουν ως βάση πλέον, αφού η Ιταλία είναι στην καρδιά του προβλήματος. Κάποια ενδέχεται να έρθουν στην Ελλάδα και να ξεκινούν από δω τις κρουαζιέρες.
Ήδη η Norwegian Cruise Line, με το πλοίο «Norwegian Spirit» θα χρησιμοποιήσει τον Πειραιά ως homeport για πρώτη φορά. Τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν στις 19 Απριλίου και θα ολοκληρωθούν στις 15 Νοεμβρίου, ενώ, συνολικά θα πραγματοποιηθούν 31 κρουαζιέρες.
Στο μεταξύ, η Carnival Corp., η Royal Caribbean Cruises Ltd. και η νορβηγική εταιρεία Cruise Line Holdings Ltd. βλέπουν τις κρατήσεις για κρουαζιέρες να μειώνονται και οι επιπτώσεις θα πλήξουν και την Ελλάδα.
Οι ακυρώσεις αγγίζουν πλέον και το 40% σύμφωνα με πληροφορίες.
«Η μείωση των κρατήσεων θα συνεχίσει να επιδεινώνεται έως ότου τα περιστατικά Covid-19 περιοριστούν» επισημαίνουν νουν οι αναλυτές.
Σχολιάζοντας τη θέση εταιρειών ότι δεν έχουν ακόμη κρούσμα σε πλοία τους οι ειδικοί τονίζουν ότι «είναι αφελές να πιστεύουν ότι δεν έχουν πρόβλημα».
Προβλήματα όμως θα υπάρξουν και την περίοδο 2020-2021 θεωρούν στελέχη της αγοράς.
«Όλα θα εξαρτηθούν από το χρονικό διάστημα και την εξάπλωση του ιού. Όσον αφορά τα προγραμματισμένα πλοία για την τουριστική περίοδο, οι εταιρείες έχουν αναφέρει αριθμό ακυρώσεων επιβατών διαφόρων εθνικοτήτων, αλλά μεγάλο αριθμό Κινέζων επιβατών» επισημαίνει ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας:
«Οι διάφοροι επίσημοι φορείς κρατών αλλά και οι φορείς της κρουαζιέρας έχουν δώσει πλήρως οδηγίες πρόληψης και προστασίας προς τις εταιρείες για να προωθήσουν προς τα πλοία ούτως ώστε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση και πλήρως ισορροπήσουν τα πράγματα χωρίς κρούσματα ελπίζοντας ότι σύντομα θα επανέλθουμε στην κανονικότητα και ανάπτυξη του κάδου περαιτέρω» και προσέθεσε:
«Πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι στα κρουαζιερόπλοια εφαρμόζονται σχολαστικές τακτικές για την υγιεινή και ασφάλεια σε όλους τους χώρους και ιδιαίτερα στην ενδιαίτηση, καθαρισμούς αλλά και εφαρμογή κανόνων για ασφαλή χρήση των κολυμβητικών δεξαμενών, Jacuzzi, αλλά και στον έλεγχο ποιότητας του νερού.
Θεωρούμε λοιπόν ότι για τους λόγους αυτούς οι διάφορες επιδημίες δεν δημιουργούνται στο πλοίο αλλά μεταφέρονται από επιβάτες ή προμήθειες.
Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα ομαλοποιηθούν τα πράγματα και θα σταθεροποιηθεί και αναπτυχθεί περαιτέρω η τουριστική μας βιομηχανία με τον θαλάσσιο τουρισμό να συνεχίσει την ανοδική πορεία περαιτέρω».