Η επόμενη μέρα στον Τουρισμο, που αποτελεί τη ναυαρχίδα της κρητικής -και γενικά της ελληνικής – Οικονομίας, απασχολεί, τη στιγμή που ξενοδόχοι, ξενοδοχοϋπάλληλοι και λοιποί εμπλεκόμενοι, προσπαθούν να ερμηνεύσουν τα μηνύματα για την επόμενη μέρα.
Τα προβλήματα ειναι πολλά και τα λουκέτα πολλών ξενοδοχείων φαντάζουν αναπόφευκτα. Δεν είναι τυχαία άλλωστε τα στοιχεία από τις μελέτες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Η επέλαση του κορωνοιου έχει «γονατίσει» τον τουριστικό κλάδο, που αποτελεί την «ναυαρχίδα» της Οικονομίας.
Τα περισσότερα από τα μισά ξενοδοχεία συνεχούς και εποχικής λειτουργίας θεωρούν πιθανή ή πολύ πιθανή την χρεοκοπία εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας, ενώ η συντριπτική πλειονότητα προβλέπει μείωση του τζίρου γύρω στο 56%.
Αυτό προκύπτει από τον 3ο κύκλο της έρευνας «COVID-19 και ελληνικά ξενοδοχεία» του ΙΤΕΠ, που διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΞΕΕ την περίοδο 1-10 Απριλίου σε 1.779 ξενοδοχεία της χώρας, και παρουσιάστηκε σήμερα, σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου του Επιμελητηρίου.
Όπως διαπιστώνεται, μεταξύ των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας, το 65 % εξ αυτών θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή τη χρεοκοπία (46,6 % πιθανή, 18,3 % πολύ πιθανή). Το αντίστοιχο ποσοστό για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας ανέρχεται στα 51,8 % (40,5 % πιθανή, 11,3% πολύ πιθανή).
Ταυτόχρονα το 95% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας διαβλέπει ποσοστιαία μείωση του τζίρου κατά Μ.Ο. 56,3%. Αντίστοιχα το 94,2% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας αναμένει μείωση του τζίρου κατά Μ.Ο. 56,1%.
Μέσα σε όλα αυτά έρχεται και η προσπάθεια των τουρ οπερέιτορ για μείωση του κόστους των συμφωνιών, προβληματίζοντας ακόμη περισσότερο τους ξενοδόχους. Χαρακτηριστική είναι η επιστολή που έστειλε σε συνεργάτες της στην Κρήτη η Destination Touristic Services. Στην επιστολή αυτή αναφέρει:
«Αγαπητοί συνεργάτες,
Όλοι μας ζούμε πρωτοφανείς και δύσκολες καταστάσεις. Από την πλευρά μας, επιθυμούμε να συνεργαστούμε μαζί σας ώστε να διαχειριστούμε την κατάσταση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η Ομάδα μας παρακολουθεί καθημερινά τα γεγονότα και τις εξελίξεις σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς, προκειμένου να έχουμε μια πλήρη εικόνα της κατάστασης και να είμαστε σε θέση να προγραμματίσουμε με σοβαρότητα, αξιοπιστία και αποφασιστικότητα τα επόμενά μας βήματα.
Δυστυχώς δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πότε θα περάσει αυτό, αλλά ελπίζουμε ότι θα είναι θέμα εβδομάδων και όχι μηνών. Προς το παρόν, όμως, πρέπει να λάβουμε μέτρα για την προστασία της αμοιβαίας επιχειρηματικής μας δραστηριότητας. Για το λόγο αυτό συνεχίζουμε να εργαζόμαστε όσο πιο σκληρά μπορούμε και να προετοιμαζόμαστε για την στιγμή που τα πράγματα θα επανέλθουν στο φυσιολογικό.
Στόχος μας είναι να μην χαθεί αυτή η τουριστική περίοδος! Στην προσπάθειά μας αυτή να επανεκκινήσουμε την αγορά και το ενδιαφέρον των πελατών, χρειαζόμαστε όπως είναι φυσικό, την συνδρομή σας.
Ο χρόνος είναι λίγος και πρέπει να ανατρέψουμε το συντομότερο δυνατό το αρνητικό κλίμα, δίνοντας ώθηση στις κρατήσεις μέσω διαφημιστικής καμπάνιας και δυναμικών προσφορών. Στην κοινή αυτή προσπάθεια, σας καλούμε να συνδράμετε με προσφορές 40% έως 50% για τους μήνες Ιούνιος-Ιούλιος -Αύγουστος και 25% έως 35% για τους μήνες Σεπτέμβριος -Οκτώβριος.
Αγαπητοί συνεργάτες, δεν είναι η πρώτη φορά που μαζί καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μια κρίση και τελικώς να την ξεπεράσουμε με επιτυχία. Είμαστε αισιόδοξοι ότι μπορούμε μαζί και ενωμένοι να τα καταφέρουμε και αυτή τη φορά».
Μια καίρια τοποθέτηση
Για την κατάσταση στον Τουρισμο και την επόμενη μέρα τοποθετήθηκε ο γνωστός τουριστικός επιχειρηματίας Μιχάλης Βαμιεδάκης. Ο κ. Βαμιεδάκης αναφέρει μεταξύ άλλων τα παρακάτω:
«Για να αρχίζουμε σιγά – σιγά να κάνουμε τους υπολογισμούς μας για την επόμενη μέρα στον τουρισμό και την επαναφορά στην κανονικότητα που όπως επαναλαμβάνω συνέχεια δεν θα είναι οι ίδιες…
Ας αρχίσουμε να θυμόμαστε δύο νέες έννοιες που έχει εισάγει η ΙΑΤΑ διότι θα τις συναντάμε συχνά: “de-densification” και “neutralisation”. Δύο έννοιες που επιβεβαιώνουν απλά την τάση για αποφυγή συνωστισμού και διατήρηση ελάχιστων αποστάσεων
Με βάση τις νέες παραμέτρους και τα καθίσματα που θα πρέπει να παραμένουν κενά για τήρηση αποστάσεων, η δυναμικότητα ενός αεροσκάφους 189 θέσεων θα πέσει στις 126 με ότι αυτό συνεπάγεται στην αύξηση του κόστους εκάστου εισιτηρίου (αν λάβουμε υπ `όψη και τον καθαρισμό τουαλέτας υποχρεωτικά μετά από κάθε 10 χρήσεις).
Αναμενόμενο είναι αντίστοιχοι περιορισμοί να τεθούν και στις χερσαίες μεταφορές (λεωφορεία, κλπ), αλλά και ξενοδοχεία και χώρους εστιάσης και γενικά όπου υπήρχε συγκέντρωση κόσμου.
Αν θέλουμε λοιπόν να συζητάμε σοβαρά για την επόμενη μέρα και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και τουρισμού γενικότερα, ας αρχίσουμε τους λογαριασμούς με μολύβι και χαρτί:
Νέες απαιτήσεις ίσον επιπλεόν κόστος επί διάρκεια περιορισμών μείον 3η ηλικία που παραμένει σπίτι = νεά τιμή πώλησης δια μειωμένη αγοραστική δύναμη λόγω οικονομικής κρίσης = ανταγωνιστικότητα
Και για να σοβαρευτούμε, επειδή αυτοί οι υπολογισμοί δε γίνονται στο πόδι, θα πρέπει ως Κράτος και παραγωγικοί φορείς, να δούμε τις νέες απαιτήσεις, να τις κοστολογήσουμε με σοβαρές και τεκμηριωμένες μελέτες, να κατανοήσουμε τι διαφορά προκύπτει λόγω της νέας κατάστασης και πως θα καλυφθεί με ιδιωτική ή Κρατική στήριξη, ώστε το προιόν να παραμείνει ανταγωνιστικό στις νέες συνθήκες…
Δεν αρκεί να τελειώσει η καραντίνα και να ανοιξουν τα αεροδρόμια και λιμάνια, πρέπει να είμαστε και έτοιμοι, προσαρμοσμένοι στις νέες συνθήκες και απαιτήσεις, ώστε να διασφαλίσουμε την υγεία της τοπικης κοινωνίας και των επισκεπτών, αλλά και την ανταγωνιστικότητα του προιόντος».
Ερευνα για τα ξενοδοχεία
Με τη μελέτη αυτή προτείνεται ο επανασχεδιασμός της στρατηγικής των επιχειρήσεων στο θέμα της υγιεινής και της ασφάλειας, υιοθετώντας περισσότερο αυστηρά μέτρα.
Πρόκειται για μια διαδικασία, η οποία, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής διευθυντής του Εργαστηρίου TourLab Σπύρος Αβδημιώτης, θα βοηθήσει τα ξενοδοχεία να γίνουν πιο ανταγωνιστικά.
Σε γενικές γραμμές, προτείνεται ο επανασχεδιασμός και διαρκής έλεγχος και η εκπαίδευση του προσωπικού σε ό,τι αφορά, κατά πρώτον, τις λειτουργικές προδιαγραφές: Το ποσοστό προσωπικού καθαριότητας και πελατών να είναι ανάλογο με το μέγεθος και την κατηγορία του καταλύματος, να υπάρχει μέγιστο ποσοστό συνάθροισης πελατών και απολύμανση σε κοινόχρηστους χώρους, χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος, ψυχαγωγίας και άθλησης παιδιών και ενήλικων επισκεπτών, σε χώρους αισθητικής και καλλωπισμού, στα δωμάτια κ.ά.
Προδιαγραφές τήρησης κανόνων
Κατά δεύτερον, τις προδιαγραφές τήρησης κανόνων προσωπικής υγιεινής και ετοιμότητας παροχής βοηθητικών υπηρεσιών υγείας:
Αυτό συνεπάγεται τήρηση κανόνων προσωπικής υγιεινής, χρήσης καινοτόμων υλικών (νανοϋλικών, αυτοκαθοριζόμενων) και απορρυπαντικών, ύπαρξη οργανωμένου φαρμακείου, προμήθεια εξοπλισμού ανάνηψης, ιατρική ασφάλιση κ.ά.
Συγχρόνως θα πρέπει να αναδιαμορφωθούν οι τεχνικές προδιαγραφές των καταλυμάτων, επιφέροντας τη μέγιστη δυνατή βελτίωση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, ο οποίος σχετίζεται με την ποιότητα του πόσιμου και κολυμβητικού ύδατος, τον κλιματισμό στα δωμάτια και τους κοινόχρηστους χώρους. Όπως επίσης και του εξοπλισμού που σχετίζεται με τη διατροφή.
«Η πανδημία της COVID-19 έφερε την παγκόσμια κοινότητα των επαγγελματιών του τουρισμού σε μια νέα πραγματικότητα, στην οποία οφείλουν άμεσα να προσαρμοστούν, αφενός για να περιοριστεί η επερχόμενη οικονομική ύφεση και αφετέρου για να ενισχυθεί το εν δυνάμει σημαντικό πλεονέκτημα της χώρας μας, που διαμορφώθηκε με την έγκαιρη λήψη μέτρων που περιόρισαν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα τη διασπορά του ιού», επισημαίνει ο κ. Αβδημιώτης και προσθέτει:
«Δίχως καμία αμφιβολία, σε αυτή την πρωτόγνωρη παγκόσμια κατάσταση, είναι κρίσιμο να στηριχθεί η απασχόληση και η οικονομική βιωσιμότητα των επιχειρήσεων με άμεσα μέτρα χρηματοδότησης που θα συνοδευτούν από δέσμες φορολογικών και ασφαλιστικών ελαφρύνσεων. Είναι όμως επίσης σημαντικό, σε άμεσο χρόνο, να επανακτηθεί η εμπιστοσύνη στον προορισμό και στα καταλύματα της χώρας προκειμένου να ισχύσει το βέλτιστο σενάριο ανάκαμψης της τοπικής και εθνικής τουριστικής οικονομίας».
Δεδομένου ότι η κρίση αναφέρεται κυρίως στις συνθήκες υγιεινής που επικρατούν σε χώρους συνάθροισης ανθρώπων, η εμπιστοσύνη δύναται να ενισχυθεί εάν καταστεί σαφές στους μελλοντικούς επισκέπτες της χώρας, ότι οι επιχειρήσεις τουρισμού και φιλοξενίας, τηρούν απαρέγκλιτα και διασφαλίζουν όλες τις συνθήκες υγιεινής, τόσο για το προσωπικό, όσο και για τους περιηγητές που τις επισκέπτονται, σύμφωνα με τον κ. Αβδημιώτη.
Σημειώνεται ότι η τεχνική έκθεση αποτελεί μέρος εκτεταμένης βιβλιογραφικής έρευνας που εκπονείται στο Ερευνητικό Εργαστήριο Τουρισμού & Διοίκησης Υπηρεσιών Tour_Lab υπό την εποπτεία του Δρ Ευαγγέλου Χρήστου διευθυντή και του Δρ. Σπύρου Αβδημιώτη, αναπληρωτή διευθυντή σε συνεργασία με τον υποψήφιο διδάκτορα Απόστολο Καρακίτσιο, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Tourism Experts.