Παρά το γεγονός πως η φετινή σεζόν κλείνει πολύ καλά για τον ελληνικό τουρισμό- με τα έσοδα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις να είναι υψηλότερα από τα 18,2 δισ. ευρώ του 2019 που αποτέλεσαν ρεκόρ-, και ενώ τα πρώτα μηνύματα από τους tour opoerators για την επόμενη χρονιά είναι θετικά, οι επιχειρηματίες του χώρου δεν παραβλέπουν τις μεγάλες προκλήσεις που είναι μπροστά μας.
Στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης τουρισμού Philoxenia, εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου έθεσαν τα ζητήματα που θα επηρεάσουν τις τουριστικές επιδόσεις της προσεχούς σεζόν.
Ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, ο οποίος εγκαινίασε την έκθεση, σημείωσε ότι το 2023 θα είναι μια χρονιά με πολλές δυσκολίες, ωστόσο, τα μηνύματα που λαμβάνει από τις διεθνείς εκθέσεις για τον ελληνικό τουρισμό είναι πολύ ισχυρά για όλους τους προορισμούς της χώρας. “Καταφέραμε μέσα σε μια χρονιά πολλαπλών κρίσεων να στηρίξουμε μέσω του τουρισμού τους επαγγελματίες του κλάδου, τον πρωτογενή τομέα, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, το εμπόριο αλλά και τις κατασκευές καθώς 8 στις 10 επενδύσεις που γίνονται στη χώρα είναι τουριστικές” είπε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι και το 2023 θα είναι δίπλα στους ξενοδόχους και τους επαγγελματίες, ειδικά σε αυτούς που οι επιχειρήσεις τους είναι στους ορεινούς όγκους της χώρας και πλήττονται περισσότερο από την ενεργειακή κρίση” υπογράμμισε.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος, μιλώντας την Παρασκευή στο Συμβούλιο των Προέδρων Ξενοδοχειακών Ενώσεων – Μελών της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων στη Θεσσαλονίκη, είπε χαρακτηριστικά πως “Μπορεί τα δημόσια έσοδα να ενισχύονται, αυτό όμως δεν σημαίνει πως λύθηκαν ξαφνικά όλα τα προβλήματα του κλάδου” και πρόσθεσε: “Οι δυσκολίες δεν πέρασαν. Οι προκλήσεις εξακολουθούν να βρίσκονται μπροστά μας. Μπορεί η δυναμική του ΄22 να μας κάνει αισιόδοξους και για το ΄23, μπορεί τα προμηνύματα να είναι θετικά όπως αποδείχθηκε και στη Διεθνή Τουριστική Έκθεση του Λονδίνου, όμως οι αβεβαιότητες παραμένουν. Όταν πέφτουν πύραυλοι μέσα στην Ευρώπη, αντιλαμβανόμαστε πως τίποτα δεν μπορούμε να το θεωρήσουμε ως δεδομένο κι όταν ο χειμώνας δείχνει τα δόντια του στα ευρωπαϊκά νοικοκυριά που πιέζονται για να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές βιοτικές ανάγκες τους”.
Όσον αφορά τη χειμερινή περίοδο, η κατάσταση για τις τουριστικές επιχειρήσεις και τα ξενοδοχεία επίσης δεν είναι εύκολα. Όπως είπε, οι μονάδες 12μηνης λειτουργίας και τα καταλύματα των ορεινών και ημιορεινών όγκων πέρασαν το πρώτο τετράμηνο του 2022 με πολύ χαμηλές πληρότητες και τώρα αντιμετωπίζουν τη μεγάλη πρόκληση του λειτουργικού κόστους που “δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστεί με ένα τριήμερο την 28η Οκτωβρίου και με δυο βδομάδες τα Χριστούγεννα”.
“Ένα ακόμη θέμα που βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα μας είναι η επιβεβλημένη ανάγκη για παρέμβαση της Πολιτείας ώστε να υπάρξει ρύθμιση στο θέμα των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Ως χώρα έχουμε καθυστερήσει πολύ σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και το φαινόμενο γιγαντώνεται με πολύ αρνητικές συνέπειες για την αγορά της φιλοξενίας αλλά και για την ίδια την κοινωνία” τόνισε.
“Η πορεία του τουρισμού προς το 2030, προϋποθέτει μετάβαση από την αυθόρμητη στη στοχευμένη ανάπτυξη. Με βιώσιμο σχεδιασμό και υπόψη διαθέσιμους πόρους και τάσεις. Σχέδιο υπάρχει. Μένει η εφαρμογή” έγραψε στο Twitter ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος. Στο ίδιο κλίμα, προέβλεψε ότι το 2023 θα είναι επίσης δύσκολη χρονιά, καθώς δεν διαφαίνεται σύντομα αποκλιμάκωση, ενώ υπάρχει μείωση μέσου εισοδήματος για τον Ευρωπαίο πολίτη
Κάνει ταμείο η φετινή σεζόν
Η χρονιά αναμένεται να κλείσει με έσοδα κοντά στα 18,8 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιχειρηματιών του τουρισμού, την ώρα που και το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο η τουριστική κίνηση ήταν αυξημένη και οι πληρότητες στους δημοφιλείς προορισμούς και στην Αθήνα άγγιζαν και το 80%.
Στο οκτάμηνο, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα τουριστικά έσοδα έφτασαν τα 12,75 δισ. ευρώ. Μόνο τον Αύγουστο μπήκαν στο τουριστικό καλάθι τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ.
Πουλάνε ήδη για το 2023
Πάντως οι μεγάλοι tour operators έχουν ανοίξει ήδη τα συστήματα των προκρατήσεων για την επόμενη τουριστική περίοδο και η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στις προσφορές του early booking.
Ο μεγαλύτερος tour operator της Ευρώπης, ο γερμανικός όμιλος της TUI, έχει ανακοινώσει εκπτώσεις σε όσους προγραμματίσουν τις διακοπές τους για την επόμενη χρονιά, ενώ αναφέρει πως, ειδικά για τα ελληνικά νησιά, όσοι εξασφαλίσουν τις διακοπές τους το 2023 εγκαίρως θα έχουν πλήρη έλεγχο των τιμών. Και ο FTI προχωρά σε αύξηση των πτήσεων προς Κρήτη και Ρόδο και έχει επεκτείνει το θερινό πρόγραμμα πτήσεων έως τον Νοέμβριο του 2023.
Πηγή: capital.gr