Συγκεκριμένα το Ν/Σ, που μπαίνει προς ψήφιση σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής αναμένεται να αποτελέσει “σύμμαχο” του κλάδου φιλοξενίας στην προσπάθεια για διασφάλιση τραπεζικής χρηματοδότησης και την πρόσβαση σε προγράμματα τύπου ΕΣΠΑ με βάση όσα ανέφερε πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός σε ειδική εκδήλωση, χθες, στον εμβληματικό χώρο του Ξενοδοχείου της Μεγάλης Βρετανίας για τα 90 χρόνια του ΞΕΕ.
«Είναι δεδομένο ότι οι τράπεζες έχουν υποχρέωση βαθμολόγησης των επενδύσεων με συγκεκριμένα κριτήρια (ESG). Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάτι επίσημο σε σχέση με την κατάταξη των ξενοδοχείων και την πρόσβασή τους σε χρηματοδότηση, ωστόσο, προσεχώς θα υπάρξουν σε θεσμικό επίπεδο περαιτέρω συζητήσεις σε αυτή την κατεύθυνση. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί κάποιες επαφές και η αντίδραση είναι θετική», σημείωσε ο πρόεδρος του ΞΕΕ, τονίζοντας ότι η όλη κατηγοριοποίηση θα βασίζεται σε τέσσερεις άξονες, την εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, την διαχείριση αποβλήτων και την εκπαίδευση προσωπικού.
Ουσιαστικά, τα ξενοδοχεία έχοντας και στο φάκελό τους τις πιστοποιήσεις, με “σφραγίδα” από άλλους επίσημους φορείς, πλέον, με τις νέες κατηγορίες, που θα έχουν και τη “βούλα” του νέου νόμου, θα μπορούν να αποκρούουν αιτιάσεις για “πράσινο ξέπλυμα” – (green washing) και να διαμορφώνουν το “πράσινο” σκορ τους με απόλυτα εγκεκριμένα εχέγγυα κι έτσι να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα, αλλά και σε ανταγωνιστικά επιτόκια.
Όπως, δε αναφέρθηκε, βασική επιδίωξη είναι η κατάταξη των τουριστικών καταλυμάτων βάσει κριτηρίων βιωσιμότητας να αποσυνδεθεί πλήρως από την αστεροποίησή τους, εξέλιξη που θα δώσει τη δυνατότητα σε ξενοδοχεία των τριών μικρότερων κατηγοριών (1, 2 και 3 αστέρων), που αποκλείονται σε μεγάλο βαθμό από προγράμματα να αποκτήσουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση.
Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, πρόκειται για μία κίνηση μεγάλης σημασίας για τις επιχειρήσεων το τουρισμού, δεδομένου ότι σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, το 81% των αιτήσεων του κλάδου για ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο αποκλείεται και στις περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας, Βορείου Αιγαίου και Πελοποννήσου η κατανομή δημόσιας δαπάνης είναι μηδενική ή σχεδόν μηδενική.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της στρατηγικής αειφορίας που ακολουθεί το υπουργείο Τουρισμού επιδιώκεται η επιβράβευση όσων πραγματικά ακολουθούν επιχειρηματικά μοντέλα οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής αειφορίας. Κι έτσι όσοι πιστοποιημένα ακολουθούν ένα “ενάρετο” δρόμο να μπορούν να απολαμβάνουν χρηματοδοτικά εργαλεία.
Η δημιουργία του νέου και καινοτόμου συστήματος κατάταξης βασίζεται στην αρχή της βιωσιμότητας και λαμβάνει υπόψη το περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα των καταλυμάτων, δεδομένου ότι με το ισχύον καθεστώς κατάταξης σε κατηγορίες αστέρων και κλειδιών δεν λαμβάνονται υπόψη κριτήρια περιβαλλοντικής απόδοσης.
Υπενθυμίζεται ότι τα κριτήρια βάσει των οποίων θα γίνεται η κατάταξη και η αξιολόγηση των ξενοδοχείων ανάλογα με το περιβαλλοντικό και κοινωνικό τους αποτύπωμα, επεξεργάστηκε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Αναφερόμενος, δε, ο κ. Βασιλικός στην Ευρωπαϊκή οδηγία για τα πακέτα διακοπών, ο πρόεδρος του ΞΕΕ και ως πρόεδρος της HOTREC, εξέφρασε την ανησυχία του για τις προτεινόμενες αλλαγές, όπως η μείωση των προκαταβολών και οι ευέλικτες ακυρώσεις. Επισήμανε ότι τέτοιες ρυθμίσεις μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την οικονομική βιωσιμότητα πολλών ξενοδοχείων, ειδικά σε περιοχές που βασίζονται στα early booking μοντέλα.
Ο κ. Βασιλικός κατέληξε: «Είναι καθήκον μας να ενισχύσουμε τη φιλοξενία, που αποτελεί πυλώνα ανάπτυξης και σημείο υπεροχής της χώρας μας. Η φιλοξενία αυτή είναι η ταυτότητα της Ελλάδας και το μέλλον της.»
Η πορεία του 2025
Στο μεταξύ, εν όψει και των εκθέσεων τουρισμού με κύρια την ΙΤΒ της Γερμανίας, καταγράφεται σχετική αισιοδοξία για τη νέα τουριστική σεζόν. Χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΞΕΕ επισήμανε πως «μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κάτι ανησυχητικό στα νούμερα είτε σε ό,τι αφορά για slots, είτε σε ό,τι αφορά τις προκρατήσεις».
«Υπάρχουν πάρα πολλά γεγονότα τα οποία δυνητικά θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη ζήτηση. Ένα από αυτά να συνέβαινε πριν από 30 χρόνια θα είχαμε μια καταστροφική χρονιά. Σήμερα μαίνονται πόλεμοι στη Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία, παρατηρείται ύφεση σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές, υπάρχει ένα πολιτικό κλίμα που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε κάποιες χώρες, το ταξιδιωτικό κόστος έχει αυξηθεί σημαντικά και παρ’ όλ’ αυτά η συμπεριφορά των καταναλωτών δείχνει ότι η ζήτηση αντέχει», τόνισε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως καταγράφεται μια αναπτυξιακή δυναμική.
Επεσήμανε, δε, πως αυτή η δυναμική μπορεί να αποδοθεί είτε στο revenge travel που παρατηρείται μετά την πανδημία του κορωνοϊού, είτε στην αλλαγή των γενεών, δεδομένου ότι οι νεότεροι πλέον δεν δεσμεύουν χρηματικά ποσά για ιδιοκτησία και άρα απελευθερώνεται ένα ποσό μηνιαίως που επενδύεται σε υπηρεσίες, είτε στη δυνατότητα που έχουν πλέον οι ταξιδιώτες να εργάζονται εξ αποστάσεως.
H πρωτοβουλία του ΞΕΕ
Παράλληλα, με αφορμή τη συμπλήρωση 90 ετών από την ίδρυση και λειτουργία του ΞΕΕ, το Επιμελητήριο θα υλοποιήσει την πρωτοβουλία «Φιλοξενία με Αξία για Όλους» καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, με στόχο την ανάδειξη της καθοριστικής συμβολής της ελληνικής φιλοξενίας στην οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική πρόοδο της χώρας.
Η πρωτοβουλία διαρθρώνεται σε τέσσερις θεματικούς άξονες:
· Τη συνεισφορά της φιλοξενίας στην ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.
· Την εμπέδωση των συμπεριληπτικών αρχών και αξιών μιας ανοιχτής κοινωνίας που εκπροσωπεί η φιλοξενία.
· Τη συμβολή στη βιωσιμότητα που αποτελεί μείζονα πρόκληση της εποχής μας.
· Τη στήριξη της απασχόλησης, ως ο μεγαλύτερος εργοδότης του ιδιωτικού τομέα.
Στο πλαίσιο αυτό οι κεντρικές δράσεις θα είναι:
1. Η διοργάνωση – σε διαφορετικές κάθε φορά Περιφέρειες της χώρας – δύο Συνεδρίων και δύο Ημερίδων, σύμφωνα με τους τέσσερις θεματικούς άξονες της πρωτοβουλίας.
2. Η παραγωγή τηλεοπτικού σποτ για την αξία της φιλοξενίας που θα μεταδοθεί ως κοινωνικό μήνυμα.
3. Η δημιουργία ενός λευκώματος, στο οποίο πολιτειακοί και πολιτικοί παράγοντες καταθέτουν τις απόψεις τους για την αξία της φιλοξενίας, με εικονογράφηση που θα προκύψει μετά από σχετικό διαγωνισμό.
Για την επικοινωνία της πρωτοβουλίας θα χρησιμοποιηθούν τα κοινωνικά δίκτυα, ένα mini site μέσα στην ιστοσελίδα του ΞΕΕ και ενημερωτικά φυλλάδια για κάθε έναν από τους τέσσερις θεματικούς άξονες.
Σε δήλωσή του ο Πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός μάλιστα τόνισε:
«Τιμάμε τα 90 χρόνια του ΞΕΕ με μια πρωτοβουλία που ενώνει την ιστορία που διανύσαμε με το καλύτερο μέλλον που θέλουμε. Είναι δική μας ευθύνη να βάλουμε σήμερα τις βάσεις και για τα επόμενα 90 χρόνια.
Για να ανταποκριθούμε στην πρόκληση της νέας Ελλάδας του επόμενου αιώνα, είναι απαραίτητο να διατηρήσουμε τις αρετές μας και να βάλουμε στην άκρη τις αδυναμίες μας. Πετύχαμε ως χώρα και ως λαός πολλά. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να εστιάσουμε εκεί που αποδεδειγμένα ξέρουμε πως τα καταφέρνουμε, εκεί που βρίσκει έκφραση η εργατικότητα, η δημιουργικότητα, η φιλότιμη επιχειρηματικότητα, εκεί που η χώρα μας κερδίζει κι αναδεικνύεται σε ηγέτιδα δύναμη. Αυτή είναι η Φιλοξενία. Η Φιλοξενία με Αξία για Όλους, Η Φιλοξενία που είναι Ελλάδα.».
Πηγή: reporter.gr