Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας η συγκέντρωση που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ένωση Κέντρων Δια Βίου Μάθησης (Π.Ε.ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) για όλα τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης που διαμαρτύρονται για τις απαράδεκτες προκηρύξεις των νέων επιδοτούμενων προγραμμάτων κατάρτισης και πρακτικής άσκησης δικαιούχων ανέργων.
Το 95% περίπου των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης αντιδρά στις πολιτικές των νέων προκηρύξεων, οι οποίες είναι φωτογραφικές, εις όφελος μιας μικρής μερίδας μεγάλων ΚΕΚ που κρύβονται από πίσω. Συγχρόνως οι προκηρύξεις δεν εξυπηρετούν τους ανέργους αφού τους μειώνουν το ποσοστό επιδότησης και δεν τους αφήνουν την ελεύθερη επιλογή της υλοποίησης τους.
Τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης που παρευρέθηκαν στην συγκέντρωση, ενημερώθηκαν για τις κινήσεις που γίνονται από την συντονιστική επιτροπή και αποφάσισαν ομόφωνα να προχωρήσουν σε προδικαστικές προσφυγές και σε ασφαλιστικά μέτρα. Συγχρόνως θα καταφύγουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού καθώς και όπου αλλού χρειάζεται για να αναδειχτεί το πρόβλημα.
Μετά την συγκέντρωση υπογράφηκε ψήφισμα και εκδόθηκε η εξής ανακοίνωση:
Ανακοίνωση
Θέμα: Σκανδαλώδεις Διακηρύξεις Δημοσίων Ανοιχτών Διαγωνισμών από ΕΕΔΕ, ΣΕΒΕ, ΕΣΕΕ & ΣΕΠΕ για το Έργο: «Κατάρτιση, Πιστοποίηση και Συμβουλευτική με Στόχο την Ενδυνάμωση των Δεξιοτήτων Ανεργων Νέων 18-24 Ετών».
Την Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου έγινε δημοσίευση τεσσάρων (4) πανομοιότυπων προκηρύξεων διαγωνισμών από φορείς εκπροσώπησης Επαγγελματικών Οργανώσεων (Σ.Ε.Π.Ε., Ε.Σ.Ε.Ε., Ε.Ε.Δ.Ε.) και την Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Ενεργειών από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στα πλαίσια του προγράμματος ΕΣΠΑ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ, ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΙΑ ΑΝΕΡΓΟΥΣ ΝΕΟΥΣ 18-24 ΕΤΩΝ” προϋπολογισμού 39.750.000 € συνολικά.
Οι συγκεκριμένες 4 πανομοιότυπες προκηρύξεις για το νέο πρόγραμμα 18-24, καταπατούν κατάφωρα τα συμφέροντα των ανέργων και ανατρέπουν βάναυσα την αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού, επιβάλλοντας τον μεγαλύτερο δυνατό αποκλεισμό ανάμεσα στους φορείς υλοποίησης αφού τίθενται απαράδεκτες προϋποθέσεις συμμετοχής, οι οποίες ουσιαστικά αποκλείουν σχεδόν στο σύνολό τους τα νομίμως λειτουργούντα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης.
Οι παραπάνω φορείς, αφού ενεργοποίησαν τις διαδικασίες υποβολής αιτήσεων για τους ανέργους και τις επιχειρήσεις, εξέδωσαν διακηρύξεις για την επιλογή ανάδοχου φορέα, παρόχου κατάρτισης ο οποίος θα υλοποιήσει το έργο (ένας μόνο θα επιλεχθεί από κάθε αναθέτουσα αρχή, για να υλοποιήσει το έργο σε όλη την Ελλάδα), με βάση την πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά, συνολικού ποσού 11.340.000,00 για όλες τις διακηρύξεις.
Συγκεκριμένα, οι προκηρύξεις αυτές θέτουν μεταξύ άλλων σαν προϋπόθεση συμμετοχής, οι υποψήφιοι ανάδοχοι υλοποίησης της κατάρτισης και της πιστοποίησης & της εποπτείας της πρακτικής άσκησης να έχουν υλοποιήσει την τελευταία 5ετία ένα έργο συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης με τη διαδικασία ανάθεσης με διαγωνισμό προϋπολογισμού τουλάχιστον 600.000€ (Άρθρο 12 των διαγωνισμών).
Από το 2013 όμως και μετά που ισχύουν οι νέοι νόμοι οι οποίοι προβλέπουν την κατάργηση των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) και την λειτουργία τους σαν πιστοποιημένα Κε.Δι.Βι.Μ. (Κέντρα Δια Βίου Μάθησης), δεν προκηρύχθηκε κανένας άλλος αντίστοιχου ύψους διαγωνισμός κι έτσι όλοι οι νέοι φορείς τίθενται εκτός διαδικασίας συμμετοχής ακόμη και αν έχουν υλοποιήσει προγράμματα αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης (λχ voucher), αντιστοίχου οικονομικού ύψους.
Όλες οι σχετικές προκηρύξεις της συνδικαιούχου υπηρεσίας ΕΚΤ/ΕΥΕ του Υπουργείου Εργασίας, από το 2013 και μετά, δεν έθεταν καμία παρόμοια προϋπόθεση συμμετοχής, αντίθετα όριζαν τη δημιουργία μητρώου φορέων κατάρτισης στo οποίο συμμετείχαν όλα τα αδειοδοτημένα Κε.Δι.Βι.Μ. με πρόσβαση σε ΑΜΕΑ και δίδονταν η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής στους ωφελούμενος ανέργους, να επιλέξουν το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης στο οποίο αυτοί πίστευαν πως θα τους παρέχονταν οι καλύτερες υπηρεσίες κατάρτισης και συμβουλευτικής.
Τα παραπάνω θυμίζουν παλαιούς διαγωνισμούς του Υπουργείου Απασχόλησης όπου όλοι κατέληγαν στα δικαστήρια. Πιστέψαμε ότι η ανάκληση του προηγούμενου voucher για ηλικίες 29-64 και η αναμενόμενη επαναπροκήρυξη όπως και η εμπειρία των voucher ήταν συνειδητές επιλογές για να ικανοποιήσουν τους εξής στόχους:
- Ελεύθερη βούληση των ανέργων να επιλέξουν την καλύτερη δομή και τον πάροχο που τους ικανοποιεί.
- Άνοιγμα του “κλειστού” επαγγέλματος των κέντρων δια βίου μάθησης.
- Ελεύθερο ανταγωνισμό με ποιοτικά κριτήρια μεταξύ των παρόχων
Επίσης, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Υπουργείου, στις επιδοτούμενες δράσεις κατάρτισης ανέργων θα λαμβάνονται πλέον ειδική μέριμνα υπέρ των ωφελούμενων ανέργων ώστε να βελτιωθεί ποσοστιαίατο υπέρ αυτών οικονομικό όφελος. Αντί αυτού όμως βλέπουμε να υπάρχει μεγάλη μείωσή των χρημάτων που λαμβάνουν πλέον οι άνεργοι (το ποσοστό μειώθηκε από 67-71% περίπου του συνολικού ποσού των έως τώρα δράσεων, στο 46,6%) αλλά και σημαντικό μέρος των επιδοτήσεων να κατευθύνεται πλέον προς τους φορείς εργοδοτικής εκπροσώπησης χωρίς καμία αιτιολόγηση για τη σκοπιμότητα και τη χρηστικότητα αυτής της σκανδαλώδους ενέργειας (10 εκατομμύρια ευρώ από το 40 εκατομμύρια ευρώ του προγράμματος!!!).
Επειδή το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης θα πρέπει, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές Ευρωπαϊκές Οδηγίες, να προασπίζεται τα συμφέροντα των ανέργων, να εγγυάται με την παρουσία του τη διαφάνεια στους δημόσιους διαγωνισμούς, να ενθαρρύνει με τη συμμετοχή του τον υγιή ανταγωνισμό ανάμεσα στις επιχειρήσεις και να συνδράμει τέλος στην πάταξη του φαινομένου των μονοπωλίων, θα θέλαμε να διασαφηνιστεί και να διερευνηθεί, κατά πόσο είναι σύμφωνο με την Ευρωπαϊκή πρακτική:
- Η επιλογή του Υπουργείου να επιτρέψει την ύπαρξη σημαντικής μείωσης στο καθαρό ποσό που αποδίδεται στον ωφελούμενο άνεργο (η μείωση ξεπερνά το 20%!);
- Η απόφαση του Υπουργείου να επιτρέψει να αποδίδεται σημαντικό ποσό του προϋπολογισμού της δράσης (10 εκατομμύρια από τα 40 συνολικά εκατομμύρια) απ’ ευθείας στους φορείς εκπροσώπησης εργοδοτικών ενώσεων (Ε.Σ.Ε.Ε., Σ.Ε.Π.Ε., Ε.Ε.Δ.Ε.), χωρίς καμία αιτιολόγηση; Θυμίζουμε πως το διαχειριστικό σύστημα και των 4 διαγωνισμών είναι πανομοιότυπο αλλά και πέραν αυτού είναι έτοιμο από προηγούμενες δράσεις.
- Η πρωτοβουλία του Υπουργείου να αγνοήσει για πρώτη φορά μετά το 2013, τον επιτυχημένο και αξιολογημένο θεσμό των Voucher, σύμφωνα και με τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Προέδρου του ΟΑΕΔ, ο οποίος είναι και ο μόνος ο οποίος δίδει το δικαίωμα και την ελευθερία επιλογής στον ίδιο τον άνεργο;
- Η επιλογή να γίνει η ανάθεση μέσω μειοδοτικού διαγωνισμού της δράσης σε έναν και μόνο δικαιούχο υλοποίησης της κατάρτισης και της πιστοποίησης & της εποπτείας της πρακτικής άσκησης, όταν στο πρόσφατο παρελθόν είχαμε το επιτυχημένο παράδειγμα υλοποίησης αναλόγων δράσεων μέσω Voucher, από άλλο κοινωνικό εταίρο (βλ. Σ.Ε.Τ.Ε.);
- Κατά πόσο είναι επιτρεπτό στο Υπουργείο, να προχωρήσει στη διενέργεια και άλλων τέτοιων φωτογραφικών διαγωνισμών με τη μη διασφάλιση υγειών κανόνων ανταγωνισμού και με αποκλεισμούς των εν δυνάμει δικαιούχων φορών υλοποίησης σε προγράμματα αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης;
- Και τέλος κατά πόσο είναι θεμιτό, το να προχωρά το Υπουργείο σε απευθείας ανάθεση για την υλοποίηση τόσο σημαντικών δράσεων σε φορείς που στο πρόσφατο παρελθόν προκάλεσαν σκάνδαλο με το αδιαφανή τρόπο υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων (βλ. πολυσέλιδο πόρισμα-καταπέλτη του ΣΔΟΕ Στερεάς Ελλάδας για τα «αόρατα σεμινάρια» της Ε.Ε.Δ.Ε.);
Με βάση τα παραπάνω δηλώνουμε ότι θα χρησιμοποιήσουμε κάθε μέσο για να καταγγείλουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα, προσφεύγοντας στην Ελληνική Δικαιοσύνη, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και όπου αλλού κρίνουμε σκόπιμο για να καταπολεμήσουμε τέτοιες πρακτικές μονοπωλιακών συμφερόντων και κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος.
Θεωρούμε ότι η μόνη λύση, για να διασφαλιστεί πλέον το κύρος της επιδοτούμενης επαγγελματικής κατάρτισης πρέπει να είναι η άμεση ανάκληση των προκηρύξεων και των διαγωνισμών για το πρόγραμμα 18-24 ώστε να τεθεί η επαναπροκήρυξη του σε ανοιχτή διαβούλευση.
Η συντονιστική επιτροπή των
Κέντρων Δια Βίου Μάθησης