Συνεχίζεται η κόντρα των ΚΔΒΜ / ΚΕΚ με την κυβέρνηση με αφορμή το περιβόητο voucher επιστημόνων (για τα 600 ευρώ), το οποίο η κυβέρνηση πήρε πίσω αφήνοντας ξεκρέμαστα τα Κέντρα.
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Κέντρων Δια Βίου Μάθησης (ΠΑ.ΣΥ.Κ.Ε.Κ.) εξέδωσε ανακοίνωση επί του θέματος.
Σε αυτή αναφέρει:
Τις τελευταίες ημέρες τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης έγιναν αποδέκτες άδικης και σφοδρότατης επίθεσης από εκπροσώπους πολιτικών και συνδικαλιστικών φορέων, καθώς και μέσων ενημέρωσης, για τη συμμετοχή τους στην πρόσκληση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο «ΕΙΔΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΕ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΠΛΗΤΤΟΜΕΝΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ COVID-19 ΠΟΥ ΕΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ 6 ΒΑΣΙΚΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥΣ ΚΛΑΔΟΥΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΒΑΣΕΙ ΚΑΔ ΟΡΙΖΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ».
Είναι γνωστό σε όλους, ότι ο θεσμός της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και ο ρόλος των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης, είναι σημαντικός για την εθνική οικονομία ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης. Η ευρωπαϊκή και η διεθνής πρακτική δείχνουν ότι η ανάπτυξη περνάει μέσα από την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού. Τα ΚΔΒΜ είναι στελεχωμένα με ικανότατο επιστημονικό δυναμικό και είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις εκπαιδευτικές ανάγκες των ανέργων, των εργαζομένων και των αυταπασχολουμένων της χώρας. Η εν λόγω πρόσκληση του Υπουργείου Εργασίας μας βρήκε σύμφωνους ως προς το γενικό στόχο που έθετε, για την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των ωφελουμένων, με προφανή οφέλη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των αντίστοιχων κλάδων και κατ’ επέκταση για την Ελληνική οικονομία.
Οι ειδικοί όροι, όμως, της πρόσκλησης στέρησαν τη δυνατότητα από τα ΚΔΒΜ να επιτελέσουν το εκπαιδευτικό έργο, όπως καθορίζεται από τη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργίας τους. Ως μόνη μέθοδος εκπαίδευσης ορίστηκε η ασύγχρονη τηλεκατάρτιση, με την απαίτηση να κατατεθεί και το εκπαιδευτικό υλικό που θα διδαχθεί εντός δύο ημερών από την ημερομηνία της διακήρυξης. Το χρονικό περιθώριο αυτό ήταν ουσιαστικά απαγορευτικό στο να αναπτύξουν τα ΚΔΒΜ το δικό τους εκπαιδευτικό υλικό για τα προγράμματα που θα υλοποιούσαν. Αποκλείσθηκε επίσης η εκπαίδευση με σύγχρονη τηλεκατάρτιση, με την οποία κάθε ΚΔΒΜ θα μπορούσε να διαμορφώσει το δικό του εκπαιδευτικό πρόγραμμα και να επιλέξει τους κατάλληλους εκπαιδευτές.
Το Υπουργείο Εργασίας ουσιαστικά παρέκαμψε τους εκπαιδευτικούς φορείς, καθιστώντας τους απλούς διεκπεραιωτές της γραφειοκρατίας του έργου, και προχώρησε μέσα σε ελάχιστο χρόνο στην έγκριση ηλεκτρονικών πλατφορμών αλλά και του εκπαιδευτικό τους υλικού με τους οποίους υποχρεώθηκαν να συμβληθούν τα συμμετέχοντα ΚΔΒΜ. Το
αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, γνωστό πλέον σε όλους, ήταν για ορισμένες ενότητες να εγκριθεί εκπαιδευτικό υλικό μη συμβατό με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των ωφελουμένων, ενώ παράλληλα εντοπίστηκαν λεκτικά και νοηματικά σφάλματα. Η πλήρης αποστέρηση των ΚΔΒΜ, αφενός στη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και αφετέρου στη δυνατότητα εκπαιδευτικής παρέμβασης, οδήγησε σε μια ομολογουμένως εύλογη δυσαρέσκεια μερίδας των ωφελουμένων για την ποιότητα του περιεχομένου της κατάρτισης.
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ ,
Παρά τις διαπιστωμένες αστοχίες, εκφράζουμε απερίφραστα την αντίθεσή μας στην ανακοινωθείσα κατάργηση της πρόσκλησης, διότι το έργο θα μπορούσε να επιτύχει τους στόχους του εάν επιτρέπονταν, αφενός η υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου με σύγχρονη τηλεκατάρτιση, γεγονός που θα έδινε τη δυνατότητα παροχής ποιοτικής κατάρτισης μέσα από υψηλού επιπέδου διαλέξεων στους καταρτιζόμενους ή αφετέρου στα πλαίσια της ασύγχρονης τηλεκατάρτισης η χρήση εκπαιδευτικού υλικού του κάθε ΚΔΒΜ, χωρίς να απαιτείται η έγκρισή του από τις υπηρεσίες σας εντός δύο ημερών από την δημοσιοποίηση της πρόσκλησης. Άλλωστε θα θέλαμε να ληφθεί υπόψη, ότι παρά τις όποιες πανθομολογούμενες αστοχίες, η συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία πολλών εκ των ωφελουμένων ήταν και είναι ακόμη και σήμερα εξαιρετικά ενεργή, ένας δε σημαντικός αριθμός εξ αυτών ολοκλήρωσε την κατάρτιση ή το μεγαλύτερο μέρος αυτής. Είναι δε σημαντικός και ο αριθμός αυτών που επιθυμούν να ολοκληρώσουν την κατάρτιση και να συμμετάσχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης.
Επιπρόσθετα η κατάργηση της πρόσκλησης και η ανακοίνωση που τη συνοδεύει, στοχοποιεί αβάσιμα και αναίτια τα ΚΔΒΜ, χρεώνοντας σε αυτά εκπαιδευτική ανεπάρκεια, γεγονός όπως εξηγήσαμε ανυπόστατο και αναληθές. Θα θέλαμε επίσης να ληφθεί υπόψη, ότι ως προς το στάδιο της ένταξης ωφελουμένων στη δράση, τα 400 Κέντρα Δια Βίου Μάθησης όλης της χώρας που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση αυτή, ενέταξαν στο πρόγραμμα δαπανώντας αποκλειστικά δικούς τους πόρους σε μια δύσκολη χρονική περίοδο, 165.000 περίπου δικαιούχους επιστήμονες, συμβάλλοντας καθοριστικά στην επίτευξη του στόχου του Υπουργείου Εργασίας για την ένταξη των επιστημόνων στο πρόγραμμα.
Για τους παραπάνω λόγους ζητούμε να εξεταστεί η εύλογη αποζημίωσή μας και να αναλάβετε τις απαραίτητες πρωτοβουλίες, ώστε να σταματήσει κάθε αστήρικτη και κατάφορα άδικη επίθεση κατά των ΚΔΒΜ και του θεσμού της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης. Στο πλαίσιο αυτό βλέπουμε με ανακούφιση την πρόταση για αξιολόγηση των ΚΔΒΜ, γεγονός που θα συμβάλει στην αναβάθμιση του έργου μας και στην προστασία μας ως εκπαιδευτικοί φορείς της χώρας.